اعتماد سازی در سازمان و راهکارهای ایجاد آن
اعتماد سازی در سازمان اگر بهدرستی و ریشهای صورت گیرد، باعث پیشرفت آن مجموعه خواهد شد. برای مثال، وقتی درحال انجام کاری هستیم، میخواهیم اعضای گروههایمان بیشتر درگیر شوند. خواه این گروه، گروه دوستیمان باشند که در تلاشیم با ما ارتباط بهتری بگیرند؛ یا اعضای خانواده هستند که میخواهیم صمیمیتر شویم و حتی سازمان باشد که در تلاشیم اعضای آن را بیشتر درگیر کنیم و باعث افزایش تعامل کارکنان شویم.
از زوایای مختلفی برای این کار، یعنی افزایش درگیری کارکنان (engagement rate) کار شده است. اما این بار در این مقاله اعتماد سازی در سازمان از سیمپل اچ آر، میخواهیم با دیدی بسیار ساده اما جدید، یعنی از نگاه هورمونها به این قضیه نگاه کنیم. اینکه به عنوان یک مدیر موفق و مؤثر، چطور میتوانیم با هورمونها کاری کنیم که کارمندان ما، بیشتر درگیر کار باشند.
اعتماد سازی در سازمان و اهمیت افزایش درگیر کردن کارمندان با کار
در ابتدا بیایید به ارتباط اعتماد سازی در سازمان و اهمیت افزایش درگیر کردن کارمندان با کار نگاهی بیندازیم. در یکی از بزرگترین تحقیقاتی که گالوپ انجام داد، مشخص شد که مجموعههایی که نرخ درگیری و تعامل بالاتری نسبت به بقیه دارند، بیشتر به آموزش و ارتقای خود اهمیت میدهند و عملکرد بهتری دارند، آن جا را بیشتر دوست دارند و درنتیجه، تعلق سازمانی افزایش یافته و نرخ ریزش کمتری هم دارند.
اما چطور میتوان نرخ تعامل و درگیری را افزایش داد؟ با دورهمیهای خارج از ساعات کاری یا کادو خریدن برای پرسنل و پکیجهایی برای آنبوردینگ؟ تا کجا میخواهید حقوق را افزایش دهید که تعامل را بالا نگه دارید؟ آیا این موارد تنها راهکارهای ما برای افزایش نرخ تعامل و درگیری بیشتر پرسنلمان با کار و مجموعه است؟
اهمیت اعتماد سازی در سازمان چیست؟
ممکن است بپرسید اهمیت اعتماد سازی در سازمان چیست؟ در ادامه تحقیقات گالوپ مشخص شد که مجموعههایی که نرخ تعامل و درگیری بالایی دارند، در آنها اطمینان بسیار زیاد است و به بیان دیگر، فرهنگ اعتماد در آن ریشه دارد.
عواقب عدم اعتماد به سازمان چیست؟
عواقب عدم اعتماد به سازمان در تحقیقات دیگر مشخص شد. بیش از نیمی از مدیران، عدم اطمینان کارکنان به ارگان را مانع اصلی رشد کسب و کارها میدانستند. اما جالب است که بدانید یکی از ضعیفترین عملکردها در مجموعهها، برای افزایش معتمد بودن است که دلیل اصلی آن، مشخص نبودن مسیر حرکت برای اعتماد سازی در سازمان است.
نقش هورمون ها در اعتماد سازی در سازمان
با ما همراه شوید تا رویکرد جدید اعتماد سازی در سازمان را بررسی کنیم. این رویکرد جدید به کمک نقش هورمون ها میسر میشود. قبلاً نقش هورمون ها در مدیریت منابع انسانی را بررسی کردیم اما حالا میخواهیم بدانیم نقش اکسی توسین در اعتماد در سازمان چگونه است. با ما همراه باشید.
نقش اکسی توسین در ایجاد اعتماد در سازمان و نشاط آوری کارکنان
برای این که نقش اکسی توسین در ایجاد اعتماد در سازمان و نشاط آوری کارکنان را بدانیم، بیایید به این سؤالات پاسخ دهیم. چرا دو نفر به یکدیگر اطمینان میکنند؟ چرا دو نفر همزمان از شما چیزی میخواهند، به یک نفر اتکا میکنید و به دیگری نه؟ یکی از طولانیترین تحقیقات هاروارد برروی این موضوع انجام شد. درنتیجه آن، توجه محققان به هورمونی که در مغز ترشح میشود جلب شد، اکسی توسین. تحقیقات جدید نشان داد که اکسی توسین نهتنها در ایجاد احساس خوشحالی مؤثر نیست، بلکه در ایجاد حس اطمینان علیالخصوص اعتماد سازی در سازمان نیز مؤثر است!
این احساس اطمینان بهقدری تأثیرگذار است که در ارگانهایی با اعتماد بالا، ۷۴ درصد استرس کمتر، ۱۰۶ درصد انرژی بیشتر در کار و ۵۰ درصد خلاقیت بیشتر نسبت به مجموعههایی دارند که میزان معتمد بودن پایینتری را تجربه میکنند.
ترشح هورمون اکسی توسین، کارهای مختلفی انجام میدهد که تأثیر همگی را میتوان بر ایجاد حس اعتماد و درنتیجه، داشتن مجموعهای با درگیری و تعامل بالاتر دانست. برای مثال، در بدن کسی که اکسی توسین ترشح شده، احساس همدلی بیشتری وجود دارد. فردی که دچار استرس شده باشد، اکسی توسین خونش به شدت کاهش مییابد و باعت کاهش ارتباط با سایر افراد تیم میشود.
چرا اعتمادسازی در سازمان مهم است؟
در ادامه همه موارد گفته شد، موضوع مهمی مطرح میشود و آن این است که چرا اعتماد سازی در سازمان اهمیت دارد؟ برای این که مجموعهای با بهروهوری بالاتر، با انرژیتر و قویتر داشته باشید، باید تعامل و درگیری کارمندانتان را زیاد کنید (engagement rate). برای این افزایش، روشهای گوناگونی امتحان شد اما مؤثرترین روش، ایجاد حس اطمینان بود. بهنحوی که ارگانی با نرخ تعامل بالا و بدون احساس معتمد بودن وجود ندارد و ایجاد این حس، کلید ایجاد تعامل بالا در سازمان است.
به این نکته هم واقف هستیم که وقتی احساس اطمینان در فردی ایجاد میشود، هورمون اکسی توسین در خون ترشح میشود که اصلیترین هورمون اعتمادساز در بدن است. حتی در آزمایشی بهصورت مصنوعی هورمون اکسی توسین به افراد داده شد تا تأثیر آن را در میزان تکیه کردن افراد بسنجند.
حتی بعد از مصرف اکسی توسین مصنوعی، میزان اطمینان کردن افراد تا حتی زیادی افزایش یافت. ما طبیعتاً برای اعتماد سازی در سازمان نمیتوانیم بهصورت روزانه، اکسی توسین را به پرسنل خود تجویز کنیم تا فرهنگ اعتماد ایجاد شود. اما با بررسی قویترین این فرهنگها، مدیران کارهای مشترکی انجام میدهند که با احتمال خوبی، میتواند برای ایجاد این فرهنگ در مجموعه شما، مؤثر باشد. در ادامه به راهکارهای اعتماد در سازمان میپردازیم.
راهکارهای اعتماد سازی در سازمان
راهکارهای اعتماد سازی در سازمان بسیار هستند اما راههای مؤثر و عملی آن که قطعی باشد، تنها چند مورد است که در ادامه به آنها میپردازیم.
- تشکر کردن، پایه و اساس
تحقیقات نشان داده که اگر فرهنگ تشکر کردن در سازمان وجود داشته باشد و تشکر و قدردانی از کارمندان، بلافاصله بعد از موفقیت یا انجام پروژه، بهصورت شفاف و مشخص، غیرمنتظره و بهخصوص از همکاران باشد، بیشترین تأثیر را در اعتماد سازی در سازمان میگذارد. البته باید به این که هرشخص به چه طریقی علاقه به تشکر و قدردانی نیز دارد نیز توجه داشت. قطعاً بعضی افراد، تشویق بهصورت گروهی را ترجیح میدهند و بعضی دیگر نیز به صورت شخصی. اما بلافاصله بودن تشکر بهعلاوه غیرقابل پیشبینی بودن آن، دو ویژگی اصلی آن است.
برای مثال، اگر همیشه تیم فروش را برای رسیدن به تارگت فروش تشویق میکردید، این بار برای رسیدن به عدد خوبی در رضایت مشتریان تشویق کنید و بار دیگر برای بالا بردن میانگین فاکتور مشتریان تشویق کنید. اجازه ندهید که تشویقهای شما، قابل پیشبینی شوند.
- چالش ایجاد کنید
بالاترین نرخ اطمینان در تمام گروههای جهان، در گروههای جنگی هرکشور است. یکی از دلایل بالا بودن این عدد، وجود هدفی مشترک، قابل درک، ارزشمند و چالشبرانگیز است. وقتی که به آن گروه جنگی استرس وارد میشود، یکی از هورمونهایی که ترشح میشود، هورمون اکسی توسین است که باعت ایجاد حس اطمینان و صمیمیت بیشتر میشود. این دقیقاً همان کاری است که برای اعتماد سازی در سازمان باید صورت گیرد. ارگانهایی که احساس معتمد بودن را به کارکنان خود میدهند، بیچالش نیستند. اتفاقاً چالشهای زیادی دارند و دقیقاً وجود این چالشهای زیاد، قابل دسترس و معنیدار، باعث ترشح هورمون، افزایش صمیمیت و اطمینان در آنها شده است. (در مقاله کار معنادار، راههای معنیدار کردن شغل در سازمان را توضیح دادهایم.)
وجود چالش و هدفی ارزشمند در کار بهقدری اهمیت دارد که در تحقیقی در بین ۱۲ هزار کارمند، ۷۶ درصد، بهترین روزهای کاریشان را روزهایی بیان کردند که درحال رسیدن به هدف و گذر از چالشی در کار بودهاند.
- نشان دهید که آسیب پذیر هستید!
برای این که فضای اعتماد سازی در سازمان را ایجاد کنید، بقیه به شما و شما به بقیه اطمینان داشته باشید، باید نشان دهید که ناراحت میشوید، شما هم ضعف دارید و نیاز به کمک دارید. تقاضا کردن برای کمک و اعلام کردن این موضوع که در حوزهای تخصص ندارید و نیاز به کمک بقیه دارید، نهتنها باعث تضعیف شما نمیشود، بلکه با ترشح بیشتر هورمون اکسی توسین، اطمینان بیشتری در اعضای تیم شما ایجاد میکند. همینطور کارمندان شما دیگر احساس نمیکنند که شما آدمفضایی هستید، اشتباه ندارید و همه چیز را میدانید. متوجه میشوند که شما هم مثل آنها ممکن است بعضی چیزها را ندانید، اشتباه کنید، کمک بخواهید و این هیچ اشکالی ندارد. (در مقاله بهبود تعامل مدیران با کارکنان به شما توضیح دادهایم که چگونه میتوانید با بیان نقاط ضعف خود به مدیر بهتری تبدیل شوید.)
به یاد داشته باشید…
رویکردهای ما در سیمپل اچ آر، حذف تمام فرایندها و فرمولهای پیچیده در منابع انسانی است که بهجای آن، توجه کردن به امور پایه و بهروز این حوزه و نشان دادن مسیری برای استفاده از آن است.
میدانیم که افزایش تعامل و درگیری در مجموعه، راز رشد آن است و این امر، بدون اطمینان اتفاق نمیافتد. از راههای اعتماد سازی در سازمان شامل موارد زیر است:
- نشان دادن آسیبپذیری
- تشکر کردن
- ایجاد چالش
نظرات شما