parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

راهکارهای عملی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق و موثر

راهکارهای عملی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق

چگونه یک مدیر موفق شویم؟

این که چگونه یک مدیر موفق شویم، سؤالی است که ذهن بسیاری از مدیران را مشغول کرده است؛ چراکه هر مدیری دوست دارد در سازمان، برای همکارانش فردی موفق و تأثیرگذار باشد. برای این کار، باید بدانید در شرایط مختلف، با کارکنان خود چگونه رفتار کنید. در این مقاله مدیر موفق از سیمپل اچ آر همراه شوید تا راهکارهای عملی تبدیل شدن به یک مدیر قوی را بیاموزید.

مدیر موفق و موثر

ممکن است هفته‌ها کار به‌خوبی پیش برود. کارمندان به‌موقع در محل کار حاضر شوند و وظایف خود را به‌خوبی و دقیق انجام دهند، با شما رابطه خوبی داشته باشند و هیچ مشکلی پیش روی شما به‌عنوان یک مدیر نباشد. در چنین مواقعی شاید فکر کنید شما یک مدیر موفق هستید. غیر از این نیست؛ اما قوی و مؤثر بودن شما در زمان چالش‌ها سنجیده می‌شود؛ در مواقعی که کارمند شما نیاز دارد تا حمایت بیشتری از شما ببیند. اگر در شرایط سختی که برای کارمندانتان ایجاد می‌شود هم حمایتشان کنید و برای افزایش همدلی در محیط کار تلاش کنید، شما یک مدیر نمونه خواهید بود و کارمندان شما با جان و دل در جهت پیشرفت سازمان فعالیت خواهند کرد.

خصوصیات مدیر موفق

با دانستن خصوصیات مدیر موفق و عملی کردن آن‌ها در سازمان، شرایطی را برای همکارانتان به‌وجود می‌آورید که آن‌ها علاقه‌مند به پیشرفت سازمان و همکاری کردن با شما می‌شوند. در ادامه، ۴ موقعیتی که به‌عنوان یک مدیر باید حمایت‌گر باشید را فرا می‌گیرید. همچنین شما می‌توانید با کمک نظرسنجی از کارمندانتان با استفاده از پرسشنامه سلامت جسمی و روانی کارمندان، در حمایت‌گری آن‌ها نقش به‌سزایی داشته باشید.

  • مشکل شخصی

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کارمندان، حفظ تعادل بین کار و زندگی است. این نگرانی زمانی تشدید می‌‎شود که یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان کارمند دچار مشکل حادی از جمله بیماری می‌شود. در این شرایط وظیفه شما به‌عنوان یک مدیر موفق این است که بیش از پیش، کارمندتان را حمایت کنید. لازم نیست شانه‌ای برای گریستن او داشته باشید؛ فقط کافی‌ست به‌صورت موقت، کمی از بار مسئولیت‌های او در شرکت کم کنید یا پیشنهاد دهید مقداری از کار را از منزل انجام دهد تا بتواند زمان بیشتری را صرف مراقبت از اعضای خانواده خود کند. مطمئن باشید که حمایت‌های شما در مواقع ضروری فراموش نخواهد شد و برای همیشه به‌عنوان یک مدیر موفق و مؤثر در ذهن او ماندگار می‌شوید.

طبق یک نظرسنجی، ۸۱ درصد از کارمندان گفته‌اند که داشتن یک رئیس مورد اعتماد، در ادامه همکاری آن‌ها با شرکت بسیار مهم است.

  • درگیری در محل کار

یکی از سخت‌ترین جنبه‌های مدیریت، تعارض سازمانی و مشکلات رایج سازمان ها است. خوب است بدانید بزرگ‌ترین اشتباه مدیران اجتناب از ورود به فضای این‌گونه تعارضات است و این اصلاً استراتژی خوبی نیست. از آن جایی که از تفاوت مدیریت و رهبری آشنا هستیم، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله استراتژی سبک های رهبری و همینطور مقاله سبک های مدیریت را مطالعه کنید تا با زوایای مختلف این دو مفهوم آشنا شوید.

یکی از مهم‌ترین اصول رهبری و تبدیل شدن به یک مدیر موفق، میانجیگری و حل مشکلات بین کارمندان است.

پس ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. سؤالات خوب بپرسید. سپس به صحبت‌هایشان کامل گوش کنید و به آن‌ها کمک کنید ازطریق مذاکره، راهی برای حل مسأله پیدا کنند.

  • به هنگام بررسی عملکرد

یکی دیگر از مواقعی که کارمندان بیشتر آسیب‌پذیر هستند، در ارزیابی عملکرد آن‌ها توسط شماست؛ چراکه در این زمان، استرس زیادی بر آن‌ها حاکم است. برای به حداقل رساندن این استرس‌ها، به‌عنوان یک مدیر موفق، بازخورد دادن به آنان را به‌صورت مدام انجام دهید تا از حالت خیلی رسمی خارج شود و تبدیل به یک روتین قابل تحمل گردد. همچنین علاوه‌بر بازخورد موثر به کارمندان، از آن‌ها نیز بازخورد بخواهید تا به امری دوطرفه تبدیل شود و احساس همکاری و راحتی بیشتری برای آن‌ها رقم بزند. این چند نکته را حتماً مدنظر داشته باشید: به‌طور جدی روی کارهای درست و قابل قبول آن‌ها تمرکز کنید و تشویقشان کنید. اگر انتقاد می‌کنید، منصف باشید و راهکار برای بهبود بدهید و به پیشرفتشان کمک کنید.

  • زمانی که کارمند شما زیر آتش است

این مورد را با یک مثال، بهتر متوجه می‌شوید. تصور کنید کارمند شما درحالی که فکر می‌کند کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و انرژی لازم را صرف کارش کرده است، به‌یکباره در جلسه‌ای با هیئت‌مدیره، مورد انتقاد شدید آن‌ها قرار می‌گیرد و شما به‌عنوان مدیر مستقیم او، به‌جای تلطیف فضا و صحبت از توانایی‌های کارآمد او، سکوت می‌کنید. اصلاً تعجب نکنید اگر قدم بعدی این کارمند، گشتن به‌دنبال کار جدید و انتقاد از شما در فضای مجازی باشد. به‌عنوان یک مدیر موفق و عالی، کارمندانتان را در شرایط خاص و مواقعی که بیشتر به حمایت شما احتیاج دارند، تنها نگذارید و دست یاری به سمت آن‌ها دراز کنید تا هرچه بیشتر روی شما حساب کنند و با حالی خوب در جهت پیش‌برد اهداف سازمان فعالیت داشته باشند.

استایل مدیریتی خود را بشناسید

مدیران را می‌توان به روش‌های مختلف و بسیار پیچیده‌ای دسته‌بندی کرد و در استایل‌های مدیریتی متفاوتی قرار داد. اما در اینجا استایلی متفاوت از مدیران موفق را به شما نشان می‌دهیم که بیشتر باعث تقویت خودآگاهی مدیران می‌شود تا بتوانند مدیران موفق‌تری باشند. این دسته‌بندی براساس دو ملاک زیر انجام می‌شود:

  • درون‌گرایی یا برون‌گرایی: مدیر چقدر درون‌گرا یا برون‌گرا است.
  • اولویت کار یا اولویت افراد: در پیشبرد پروژه، اولویت فرد انجام کار است یا توجه به افراد.

براساس این دو ملاک، یک پنجره استایل مدیریتی به شکل زیر خواهیم داشت که چهار استایل متفاوت مدیران موفق را نشان می‌دهد:

  1. تحلیل‌گران: مدیرانی که براساس داده‌ها تصمیم می‌گیرند و در تحلیل کردن آمار، بسیار خوب عمل می‌کنند؛ اما معمولاً بعد از اینکه تحلیل و تصمیم‌گیری کردند، به دلیل اینکه تعامل آن‌ها به‌خوبی مهارت تحلیل کردن اطلاعاتشان نیست، در لایه اجرا به مشکل می‌خورند.
  2. تیم‌ساز: این افراد، متخصص سیستم‌ و فرآیندسازی هستند و توجه فراوانی به مشتریان داخلی و خارجی سازمان دارند (داخلی سازمان مانند پرسنل و سهامداران و خارجی سازمان مانند مشتریان خدمات)، اما ممکن است در این سیستم‌سازی‌ها، کار را بیش از اندازه پیچیده، زمان‌بر یا هزینه‌بر کنند؛ زیرا تلاش می‌کنند که همه افراد را راضی نگه‌ دارند.
  3. رئیس: این سبک مدیران در ساختن تصویر آینده و هدفی که برای آن در سازمان تلاش می‌شود، عالی هستند. آن‌ها علاقه‌ دارند که زود به نتیجه برسند و برای این کار، جزءبه‌جزء کار و نحوه انجام آن را برای اعضای خود توضیح می‌دهند. حتی اگر لازم باشد خودشان دست به کار می‌شوند و هیچ چیزی را به دیگران توضیح نمی‌دهند تا سریع‌تر به نتیجه برسند.
  4. الهام‌بخش: این دسته از مدیران، معمولاً در شروع کردن کار‌ها بی‌نظیر عمل می‌کنند، ایده‌های فراوانی دارند و به‌راحتی می‌توانند از دل موضوعات مختلف، عادی یا حتی خسته‌کننده، ایده‌ای خلق کنند که همه را به شور و شوق بیاورد. بنابراین معمولاً این افراد می‌توانند کارها را خوب شروع کنند، اما به دلیل توجه‌شان به جزئیات و کارهایی که باید انجام شود تا به هدف برسند، کار نیمه‌تمام زیاد دارند.
استایل های مدیر موفق

هیچ کدام از این ۴ استایل مدیریتی، نه بد است نه خوب؛ همه آن‌ها اقتضایی هستند و وابسته به شرایط متفاوت در سازمان می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد. اما شناختن خودتان برای اینکه متوجه شوید در کدام دسته قرار می‌گیرید و احتمالاً چه مشکلاتی در سازمان به‌دلیل استایل مدیریت شما وجود دارد، می‌توان به بهترشدن شما کمک کند.

به سادگی یک مدیر موفق شوید

شما به‌عنوان یک مدیر موفق با ایجاد فضای امن و قابل اعتماد در سازمان، که هیچ فرمول خاص و جادویی ندارد، می‌توانید با پیاده‌سازی همین گام‌های ساده، قدم‌به‌قدم، به محیطی که همکاران (کارمندان نه) احساس تعلق کنند یا به عبارتی، تعلق سازمانی در محیط وجود داشته باشد، نزدیک شوید.

5 / 5. 15

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *