parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash

۸ راز حس تعلق سازمانی کارکنان با ایجاد حس مالکیت نسبت به کار

۸ راز حس تعلق سازمانی کارکنان با ایجاد حس مالکیت نسبت به کار

همه چیز درباره تعلق سازمانی کارکنان با ایجاد حس مالکیت نسبت به کار

تعلق سازمانی کارکنان یا به‌عبارتی دیگر، ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان امری بسیار مؤثر در پیشبرد اهداف یک مجموعه است؛ چراکه اگر کارمندان احساس کنند که متعلق به یک سازمان هستند، خود را جزئی از آن جا و پیشرفت شرکت را پیشرفت خود می‌دانند.

احتمالاً این جمله را از زبان اطرافیانتان شنیده باشید که می‌گویند: «یکی از اهداف شغلی‌ام این است که صاحب یک پروژه‌ی بزرگ باشم.» ولی آیا شمایی که رهبر هستید، گفته‌اید که: «من واقعاً مایلم که کارمندانم چنین خواسته‌ای داشته باشند؟» ما در این مقاله تعلق سازمانی از سیمپل اچ آر به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید حس مالکیت نسبت به کار را در همکاران خود پررنگ‌تر کنید. با ما همراه باشید.

تعلق سازمانی چیست؟

برای این که بدانید دقیقاً حس تعلق سازمانی چیست، یک گروه یا کارمند مطلوب را تصور کنید. این جا احتمالاً ویژگی‌هایی مثل ارتباط خوب، حل مسئله در محیط کار و قابل اعتماد بودن به ذهنتان خطور کند؛ اما جزء مهم یک گروه با عملکرد بالا و عملکرد تجاری ثابت این است که کارمندان، خود را صاحب وظایفشان ببینند. پس مزیت احساس تعلق سازمانی کارکنان، از عملکرد تجاری قوی، فراتر می‌رود.

ارتباط مستقیمی بین ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان بر وظایفشان و کسب‌وکارهایی وجود دارد که می‌خواهند به چیز‌هایی برسند که برایشان اهمیت بالایی دارد.

تعلق سازمانی، یک شاخصه‌ی فرهنگ محیط کاری مطلوب و ترقی روابط گزارش مستقیم مدیر است.

کاملاً واضح است که ایجاد حس دلبستگی سازمانی در هر مجموعه‌ای می‌بایست در اولویت باشد. با این اوصاف، کلیت ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بسیار دقیق بررسی کنیم.

ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان چیست؟

در این جا به بررسی ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان می‌پردازیم. همه ما اصطلاحاتی مثل افسار در دست گرفتن، فرصت را غنیمت شمردن و یا نخ چیزی را گرفتن را شنیده‌ایم. درست است؟ این اصطلاحات دقیقاً لُپ کلام است.

وقتی از تعلق سازمانی کارکنان صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آن‌ها از ابتدا تا انتهای کار، مسئولیت کار، ابداع در آن و نتایج را برعهده می‌گیرد و در قبال آن پاسخگو هستند.

این کارمندان درطول تکمیل کارشان، در تلاش هستند تا بهترین تأثیرشان را بر پروژه بگذارند و برای آن سنگ تمام بگذارند. آن‌ها روی نتیجه‌ی کار حساب باز کرده‌اند و مراقب موفقیت سازمان هستند. درست همان‌طور که مدیران یا صاحبان کسب‌وکار می‌توانند باشند. ازطرفی، به همان اندازه به موفقیت خود هم فکر می‌کنند. می‌خواهند مثبت عمل کنند، تأثیر همه‌جانبه داشته و در تخصصشان بهترین باشند.

تعلق سازمانی چگونه است؟

کارمندانی که تعلق سازمانی را برعهده می‌گیرند، ممکن است:

  • وقتی مدیرشان پیشنهادی می‌دهد، زودتر از همه برای فرصت و انجام تکلیف، داوطلب می‌شوند.
  • در علم به این که چه کاری باید انجام شده باشد، فعال هستند. به‌طوری که مستقل و بدون آموزش عمل می‌کنند.
  • مشکلات احتمالی را از قبل پیدا می‌کنند و قبل از این که موضوع جدی شود، نسبت به حل آن اقدام می‌کنند.
  • حساب‌شده و زیرکانه دست به خطر می‌زنند؛ آن هم فقط به قصد نوآوری و ساخت روشی خلاق.

مزایای تعلق سازمانی کارمندان

از مزایای تعلق سازمانی کارکنان باید گفت که باعث بروز این ویژگی‌های شخصیتی در افراد می‌شود:

  • علاقه و رضایتش در کاری که انجام می‌دهد.
  • اشتیاق به یادگیری بیشتر براساس آموزش حین کار پیرامون وظیفه‌ای که انجام می‌دهد.
  • فعالانه و همیشگی در جلسات و کار گروهی شرکت می‌کند.
  • مایلند بازخورد و طرح‌هایشان را ارائه دهند.
  • استقلال و خودکفایی در کار را تمرین می‌کنند.
  • بااعتمادبه‌نفس هستند.
  • می‌دانند که درنهایت خودشان مسئول موفقیتشان هستند.

معایب عدم ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان

مالکیت کار را گرفتن، دست مثل این است که در محیط کار اعلام کنید که شما قابل اطمینان، رازدار، باوجدان و کوشا هستید؛ حتی اگر همه نگاه‌ها به‌سوی شما نباشد.

درنهایت، مالکیت کار را گرفتن، تقاطع شور فردی با نوآوری و پاسخگویی است.

در مقابل ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان، بسیاری از مجموعه‌ها این موضوع را پشت گوش می‌اندازند. معایب عدم حس تعلق سازمانی کارکنان اینگونه است:

  • برای رسیدن به هدف، کم‌ترین تلاش را می‌کنند.
  • در موقعیت‌های خودجوش، دست به حرکت می‌زنند بدون این که مسیر را پیش‌بینی کنند یا برای حل مشکل راه حل درستی بیابند.
  • مدام عقب می‌کشند، نظراتشان را به اشتراک نمی‌گذارند و با اصول خطر نمی‌کنند؛ به‌قدری که سازمان را به سکون می‌کشند.
  • با هرکار یا موضوعی، سراغ مدیر یا مسئول کاری‌شان می‌روند.

چرا تعلق سازمانی کارمندان اهمیت دارد؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا تعلق سازمانی کارمندان اهمیت دارد؟ باید این نکته را بدانید که مالکیت کاری برای کارمندان، مدیران و در نهایت، کل کسب‌وکار اهمیت دارد.

درخصوص کارمندان، ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان به آن‌ها کمک می‌کند تا:

  • اعتماد مدیر و بقیه اعضای گروه را جلب کنند.
  • اعتمادبه‌نفس و عزت نفس خود را افزایش دهند.
  • در کار خود افتخار‌آمیز باشند و خودمختاری بیشتری به‌دست بیاورند.
  • به یادگیری، رشد و توسعه ادامه دهند.
  • مسئولیت‌های بیشتری برعهده بگیرند و نامزد ترفیع درجه شوند.
  • در شغلشان بدرخشند.

نظر مدیران نسبت که کارمندانی که تعلق سازمانی دارند چیست؟

  • به مدیران کمک می‌کنند تا به‌جای اینکه کارمندان را مدام مجبور کنند تا برای هر کار یا وظیفه مشارکت کنند و درگیرشان شوند، فراغت بیشتری داشته باشند تا بر اهداف راهبردی و دید وسیع‌تر بر موضوع‌ها تمرکز کنند.
  • روابطشان با آن‌ها را محکم‌تر می‌کنند و نیازشان به گفتگوی تنش‌زا و دشوار درخصوص عملکرد را کاهش می‌دهند.
  • رضایت گروه را بیشتر می‌کنند و بر بقیه کارمندان اثر مثبت می‌گذارند؛ درنتیجه آن‌ها هم به ترغیب کار می‌شوند و احساس راحتی برای ارتباط با اهداف گروهی را به‌دست می‌آورند.

ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان بر سازمان در یک مجموع، به‌طور مثبتی بر سود خالص اثر می‌گذارد:

۸ راز ایجاد حس تعلق سازمانی در کارکنان

البته که شما مایل هستید کارمندانتان مالکیت کار را برعهده بگیرند. آرزوی هر مدیری است کارمندانی داشته باشد که از این ویژگی‌های کاری استقبال می‌کنند!

اما، چگونه می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید؟

در این‌جا نکاتی را ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند تا کارمندانتان را به تعلق سازمانی بیشتر ترغیب کنید و از مزایای آن به‌صورت دوطرفه بهرمند شوید.

  1. مالکیت و اشتیاقتان را به نمایش بگذارید

همه چیز از مقام‌های بالایی سازمان شروع می‌شود. اگر در نظر دارید کارمندانتان رفتار خاصی را از خود بروز دهند و تعلق سازمانی داشته باشند، باید خودتان آن‌ها را داشته باشید. کارمندان ویژگی‌ها و عملکرد‌های مناسب را از شما الگو می‌گیرند.

۲. کارمندان را بشناسید

بسیار سخت است که افرادی را که نمی‌شناسید ترغیب به انجام کاری کنید و برای آن‌ها الهام‌بخش باشید. پس بهتر است با شناخت کارمندان ببینید چه چیز‌هایی مانع این کار می‌شود.

  •  آن‌ها خودشان را در آینده کجا می‌بینند؟
  • نقش رؤیایی نهایی‌شان چیست؟
  • چه چیزی آن‌ها را بیشتر از همه هیجان‌زده می‌کند؟
  • انگیزه‌ی آن‌ها در روز چیست؟
  • نقاط قوت آن‌ها چه مواردی است؟
  • استعداد و علاقه‌مندی‌های پنهانشان چیست؟
  • آیا ترس یا مانع‌هایی دارند که باعث عدم رشدشان شود؟

جلسات دو نفره و یا گروهی برای بررسی منظم و بحث در این موارد “فقط برای این که بفهمید دقیقاً چطور هستند”، حائز اهمیت است. (چه در سطح معمولی و چه تخصصی)

ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان، در حد زیادی به این عوامل و نحوه ارتباطشان با مدیر بستگی دارد.

  1. وظایف و پروژه های شغلی کارمندان را با اهداف، مأموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت هماهنگ کنید

با این که بیشتر مردم فکر نمی‌کنند «طوطی‌وار» رفتار کردن، الهام‌بخش یا مترقی باشد، ولی باز هم کورکورانه از دستورات با دید محدود پیروی می‌کنند. دلیلش این است که همه‌ی انسان‌ها نیاز دارند کاری که انجام می‌دهند را درک کنند تا در آن موفق باشند، وگرنه مجبور به تقلید می‌شوند.

برای همین است که کارمندان باید بدانند که:

  • میزان کامل مسئولیت‌های شغلی‌شان، شاخصه‌هایی که در آن کار می‌کنند و عملکردشان چیست؟
  • آیا به آن‌ها اجازه می‌دهید از محدودیت شرح شغل خود فراتر بروند و بزرگ‌تر فکر کنند. (باید این کار را بکنید)
  • نقششان در گروه‌های بزرگ‌تر به چه شکل است و آیا بر بقیه‌ی گروه تأثیر دارند یا فقط نیروی پشتیبان هستند؟
  • چرا کارکردهای شغلی آن‌ها (از وظایف روزمره گرفته تا ابتکارات اصلی) اهمیت دارد و چگونه به شرکت کمک می‌کنند تا به اهدافش دست پیدا کنند.
  • نقش آن‌ها این است که چگونه مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت را حفظ کنند.

این امر به رهبران بستگی دارد که چگونه با این چشم‌انداز تصویر وسیع‌تر ارتباط برقرار کنند و اعضای تیم را با حس هدف و جهت القا کنند.

علاوه‌براین، زمانی که کارمندان استدلال پشت کاری که انجام می‌دهند و نحوه انجام آن را درک می‌کنند، به احتمال زیاد احساس اعتماد‌به‌نفس می‌کنند. همچنین زمانی که از آن‌ها خواسته می‌شود احساس تعلق سازمانی داشته باشند و تصمیم‌های خوبی بگیرند نیز این اتفاق خواهد افتاد.

  1. فرصت های مستمر برای یادگیری و توسعه را فراهم کنید

وقتی کارمندان برای اولین بار به تیم شما می‌پیوندند، خواه به‌تازگی جذب و استخدام شده یا از تیم یا بخش دیگری به یک نقش جدید منتقل شده باشند، باید ازطریق آموزششان کاری کنید تا به‌خوبی این نقش را برعهده بگیرند. اینگونه به ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان کمک کنید.

دوره آموزش اولیه آن‌ها زمانی است که کارمندان:

  • فرآیندها، روندها و به‌طور بالقوه، مهارت‌های فنی و نظام‌های فناوری را یاد بگیرند.
  • روابط ایجاد کنند.
  • به شکل پویا با قوانین گروهی هماهنگ شوند.
  • با فرهنگ کاری سازگار شوند.
  • چگونگی نقششان را بفهمند.

به‌عنوان یک مدیر موفق برای آن‌ها، شما مسئول هستید کارمندان را به جایگاهی برسانید که در آن احساس دانش، آمادگی و اعتمادبه‌نفس داشته باشند. در نتیجه، هنگامی که فرصتی به‌دست می‌آورند، احساس راحتی می‌کنند تا بتوانند تعلق سازمانی را به‌دست بیاورند.

اما برای حفظ اشتیاق و انگیزه کارمندان برای انجام کارهای بیشتر، فرهنگ یادگیری مستمر را ایجاد کنید.

به کارمندان کمک کنید دانششان را گسترده‌تر کنند، با روندها همگام باشند و متوجه شوند که ابتکار عملشان مساوی است با با پیشرفت.

  • با کارمندان کار کنید تا مسیر شغلی خود را فرموله کنند و معیارهایی را در مورد آن چه تعیین کنید که درطول مسیر برای دستیابی به اهداف نهایی خود باید یاد بگیرند و انجام دهند. همچنین آن‌ها را در برنامه‌ریزی جانشینی افراد خود بگنجانید.
  • کارمندان را با منابع آموزشی داخلی، مانند وبینارها، پادکست‌ها، مقالات یا دوره‌های آنلاین و همچنین فرصت‌های توسعه خارجی بررسی شده ارتباط دهید.
  • به آن‌ها اجازه دهید همکاران و سایر گروه‌هایی را تحت تأثیر قرار دهند که می‌توانند از آن‌ها مهارت ارزشمندی بیاموزند و روابطی را در سراسر شرکت ایجاد کنند.
  • هر کارمند را با مربی هماهنگ کنید. (برای این کار، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله منتورینگ را مطالعه کنید.)
  1. نظر کارمندان را بخواهید و به آن ها گوش دهید

آیا می‌خواهید بدانید که کارمندان شما در مورد یک چالش در کسب و کار چه فکری می‌کنند؟ آیا می‌خواهید آن‌ها نظراتشان را برای دستیابی به یک هدف خاص به اشتراک بگذارند؟ پس باید عادت کنید تا به‌شکل مداوم نظرشان را بخواهید.

این کار برای ایجاد حس تعلق سازمانی کارکنان، بخش عمده‌ای از اعتمادبه‌نفس و استقلال کارمندان را شکل می‌دهد. از این گذشته، همه می‌خواهند احساس کنند که دیگران به آن‌ها اعتماد دارند و برای نظر آن‌ها ارزش قائل هستند. هنگامی که این نظر ایجاد شد، کارمندان بیشتر از قبل این کار را انجام می‌دهند.

با این حال، برای حفظ اعتماد و فرهنگی که در آن کارمندان احساس راحتی ‌کنند تا نظرات و طرح‌هایشان را به‌اشتراک بگذارند، باید:

  • با تأمل گوش کنید و درصورت نیاز به توضیح، سؤالات دیگری بپرسید.
  • نظراتشان را به‌دقت درنظر بگیرید. از انتقاد یا بازخورد سریع خودداری کنید.
  • اگر نمی‌توانید پیشنهادی را انجام دهید، با درایت دلیلش را توضیح دهید.
  • آن‌ها را تشویق کنید که به اشتراک‌گذاری ادامه دهند.
  1. از کارمندان قدردانی کنید

القای فرهنگ تشکر کردن در سازمان و همچنین قدردانی از کارمندان در ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان، بسیار مهم است.

همه دوست دارند بازخورد موثر  و ترجیحاً مثبت بگیرند و احساس ارزشمندی کنند. این امر برای همه‌ی ما باعث احساس خوب می‌شود و درنتیجه، اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. همچنین باعث ایجاد محیطی می‌شود که در آن، همه افراد شاد و راضی باشند.

وقتی کارمندان شما رفتار مطلوبی از خود نشان می‌دهند، مانند تعلق سازمانی یا دستیابی به یک نتیجه مثبت، هرگز فراموش نکنید که از آن‌ها تشکر کنید و به آن‌ها بگویید که متوجه این عملکردشان شده‌اید. همچنین یک برنامه دقیق در نظر بگیرید تا در آن کارمندان در یک گروه را به شناخت هم و تشویق یکدیگر دعوت کند.

در نهایت وقتی کارمندان تصدیق بگیرند، از خود راضی می‌شوند و با پشتکار بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

  1. تشویق، استقلال بدون مدیریت خُرد!

خوشبختانه با افزایش دورکاری و شیوه‌های ترکیبی، روزهایی که مدیران مدام دور کارمندانشان پرسه می‌زنند و دقیقه‌به‌دقیقه آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند، کم شده است.

سریع‌ترین راه برای این که باعث کاهش عملکرد کارمندان شوید و دقت کارشان را پایین بیاورید، همین است که مدام آن‌ها را تحت نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود به‌جای رفتار خودکفا، دست به تطبیق رفتارشان با دیگران بزنند و تعلق سازمانی آن‌ها افزایش پیدا کند. (ما در مقاله مانیتورینگ کارمندان توضیح داده‌ایم که چرا این کار به شکست منجر می‌شود.)

  1. راهکار آخر، ساختن!

شما می‌خواهید کاری کنید که پرسنل‌تان، تعلق سازمانی بیشتری داشته باشند و نسبت به جایی که مشغول به کار هستند، احساس مالکیت داشته باشند؛ خب پس اجازه دهید جایی که درحال کار هستند را خودشان با سلیقه‌ خود درست کنند.

برای مثال، می‌بینید در بعضی شرکت‌ها برای افزایش احساس تعلق سازمانی کارکنان، رویدادهای رنگ‌آمیزی شرکت در آخر هر سال برگزار می‌شود که در آن، دیوار اتاق‌های کار، با سلیقه هر یک از پرسنل رنگ‌آمیزی می‌شود. یا مثلاً در روز اول کاری، رنگ و مدل میز و صندلی را خود فرد انتخاب می‌کند. همچنین برای دکور کردن محل شرکت، خود پرسنل برای خرید گل اقدام می‌کنند و به سلیقه خودشان این کار را انجام می‌دهند.

این کارگاه هم به صورت یک رویداد دوره‌ای می‌تواند در سازمان برگزار شود که در هر دوره، یک محصول جذاب و کاملاً شخصی پرسنل درست شود، هم می‌تواند به‌عنوان یکی از فرایند آنبردینگ برای افراد جدید در سازمان و برای افزایش حس تعلق سازمانی او مورد استفاده قرار گیرد؛ به این صورت که هر فرد جدیدی که در سازمان استخدام می‌شود، وسایل شخصی خودش را همان ابتدا درست کند.

به یاد داشته باشید…

در این مقاله با تعلق سازمانی کارکنان و ایجاد حس مالکیت نسبت به کار در کارمندان آشنا شده‌اید. همینطور که کارمندان ویژگی‌های رفتاری و کاری خود را از مدیرانشان الگو می‌گیرند، اگر با آن‌ها مثل تازه‌کارها و بچه‌ها رفتار کنید، باعث رنجششان می‌شوید. اگر کاری کنید که آن‌ها احساس کنند به‌قدری با روش شما کارشان را انجام می‌دهند که خلاقیتشان ناپدید شده است، باعث می‌شوید دیگر رفتار و عملکرد فردی نداشته باشند.

اما اگر آن‌ها را قدرتمند کنید و توانمند سازید، خیلی سریع تعلق سازمانی را به‌دست می‌گیرند. درواقع، بیشتر کارمندان خواهان استقلال بیشتر در محل کار هستند. (در یک باور غلط، مدیران فکر می‌کنند آن‌ها می‌خواهند بیشتر باهوش دیده شوند و بدرخشند.)

درنهایت باید یاد بگیرید که دست از مدیریت خرد بردارید و آزادانه عمل کنید!

چقدر از خوندن این مقاله لذت بردی؟

می‌تونی روی این ستاره‌ها بزنی تا احساست رو نسبت به این مقاله بدونیم

میانگین نظر سایر سیمپل آچ آری‌هامون 4.2 / 5. تعداد سیمپل اچ آری‌هایی که احساسشون رو بیان کردند: 17

می‌تونی اولین‌نفربودن در نظردادن رو تجربه کنی:)

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *