parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

۹ سؤال مفید برای ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان

۹ سؤال مفید برای ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان

ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان

ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کارشناسان منابع انسانی با آن سروکار دارند. سنجش مهارت‌های ارتباطی به یک سازمان کمک می‌کند تا بهترین گزینه را از میان کاندیدها انتخاب کرده و در نهایت، آنان را جذب و استخدام کنند. یکی از دغدغه‌های کارشناسان این است که چه سؤالاتی را از کارجوها بپرسند تا بتوانند مهارت‌های آنان را بسنجند. ما در این مقاله ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان در سیمپل اچ آر، مهم‌ترین پرسش‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بتوانید مهارت‌های ارتباطی کاندیدها را بسنجید.

ما در دوره جذب استخدام به طور کامل و مفصل، به آموزش کامل جذب و استخدام پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم ازطریق لینک زیر، حتماً آن را مشاهده کنید.

مهارت های ارتباطی چیست؟

در ابتدا بررسی می‌کنیم که مهارت های ارتباطی چیست و در فضای کار چه کاربردی دارند؟ مهارت های ارتباطی به مجموعه‌ای از روش‌ها گفته می‌شود که به وسیله آن‌ها، افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این دسته از مهارت‌ها که جزو مهارت‌های نرم محسوب می‌شوند، به دو دسته کلامی و غیرکلامی تقسیم می‌شوند. دانستن و استفاده از این توانایی‌ها به موفقیت در کار کمک می‌کند. مانند مهارت های بین فردی در محل کار، ارتباط کاری، ارتباط نوشتاری و… . تمام این موارد، درنهایت باعث پیشرفت کارجو و مجموعه خواهد شد. پس ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان یکی از مسائل مهم برای کارشناسان منابع انسانی است.

همان‌طور که می‌دانید، همه مشاغل در جهان نیازمند ارتباط و تعامل هستند. حتی در مشاغلی که به ظاهر به‌صورت فردی انجام می‌پذیرند هم بالاخره به ارتباطاتی مانند ارتباط تیمی نیاز دارد؛ مانند برنامه‌نویسی کامپیوتری. در این دست شغل‌ها نیز کارمند باید توانایی تعامل و ارتباط مؤثر با دیگر اعضای تیم یا حداقل با مدیر مربوطه برای حفظ هماهنگی، برنامه‌ریزی و پیشرفت را داشته باشد. این هم دلیل دیگری است که ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان را در منابع انسانی بااهمیت می‌کند.

سؤالات مهم ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان

سؤالات مهم ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان به شما می‌کند تا بتوانید از کاندیدها سنجش کلی داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا شما بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که آیا کارجو برای سازمان شما مناسب است یا خیر. شما باید در تمامی طول مسیر استخدام، توجه ویژه‌ای به توانایی‌های ارتباطی کاندیدها داشته باشید. بسیاری از این ارزیابی‌ها به‌صورت تجربی و در حین فرآیند استخدام اتفاق می‌افتند و ناخودآگاه، شما که در طول این مسیر بارها از طرق مختلف با کارجو در ارتباط هستید، متوجه نکاتی خواه مثبت یا منفی درباره خصوصیات فردی و ارتباطی او می‌شوید.

اما بهتر است به قضاوت‌های خود بسنده نکنید و برای محکم‌تر شدن استدلال‌های خود، در جلسات مصاحبه سؤالاتی طرح کنید. در اینجا برخی از سؤالات اساسی برای شناخت و ارزیابی مهارت ‌های ارتباطی کارجویان را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این مدل از انواع مصاحبه که به آن مصاحبه شایستگی محور نیز گفته می‌شود، کمک می‌کند تا از شایستگی‌ها و مهارت‌های کاندیدا مطلع شوید. (همچنین در مقاله چگونه مصاحبه کنیم به بررسی روش انجام مصاحبه‌های شغلی پرداخته‌ایم.)

توجه داشته باشید که همه این سؤالات ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان می‌توانند بسته به فرهنگ سازمانی و انتظارات شما از کارمندان، تغییر کنند.

  1. فرض کنید مجبور می‌شوید با همکاری که احساس خوبی به او ندارید یا با او مشکل کاری دارید، از نزدیک کار کنید. چه کارهایی انجام می‌دهید تا این رابطه درست عمل کند و باعث موفقیت سازمانی شود؟
  2. آیا تا به ‌حال مدیر یا سرپرستی داشته‌اید که با تصمیمات‌ و عملکردش مخالف باشید؟ آیا مخالفت خود را بیان کردید؟ آیا شرایط به نظر شما تغییر کرد یا تغییری نکرد؟
  3. آیا تا به حال تجربه‌ای دررابطه با دوستی با همکار را داشته‌اید؟ چه کردید که این رابطه، تأثیر مثبتی برروی کار هردو شما در شرکت داشته باشد؟
  4. نمونه‌هایی از تعارض سازمانی که در محیط کارهای قبلی برایتان اتفاق افتاده است را بیان کنید. درگیری را چگونه حل کردید؟ بعد از آن چه اتفاقی برای شما، آن همکار یا تیم افتاد؟
  5. سه نمونه از رفتارها، اعمال یا نگرش‌هایی که در محیط کار احتمالاً با آن‌ها در تضاد هستید را بیان کنید. آیا می‌توانید مثالی در گذشته کاری خود بزنید و بگویید چطور با آن مسئله برخورد کردید؟
  6. سه عامل مهم که شما را به یک همکار مؤثر و ارزشمند تبدیل می‌کند را بیان کنید.
  7. ارتباط شما با همکارانی که از شما گزارش کار می‌گرفتند، چگونه بوده است؟
  8. اگر در زمان دانشجویی مشغول به کارورزی بوده‌اید، چگونه توانایی‌ها و مهارت‌های خود را نشان می‌دادید؟
  9. در تجربیات کاری گذشته وقتی وارد یک محل کار جدید می‌شدید، نحوه برخورد اولیه و گسترش روابطتان با همکاران، مدیران، سرپرست‌ها و… چگونه بود؟

پاسخ مناسب سوالات ارزیابی مهارت های ارتباطی چیست؟

پاسخ مناسب سوالات ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان بستگی به عوامل متعددی دارد. اینکه هدف شما از بیان سؤالاتتان چه بوده و یا اینکه ارزش‌ها در سازمان شما چگونه تعریف می‌شوند.

به طور کلی، هدف همه ما از ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان، پیدا کردن همکارانی است که مشکلات و درگیری‌ها را حل می‌کنند، با مدیران و همکاران خود ارتباط خوبی دارند و همواره آماده ارائه گزارش کار خود به سرپرست مربوطه هستند. برآیند پاسخ این سؤالات و مهارت‌هایی که خود شما در ارتباط با کارجو در طول مسیر استخدام مشاهده می‌کنید، به شما این اجازه را می‌دهد که انتخاب درستی داشته باشید.

به سادگی مهارت ها را ارزیابی کنید

ارزیابی مهارت های ارتباطی کارجویان و سنجش دقیق آن توسط کارشناسان منابع انسانی، باعث رشد و پیشرفت چشمگیر مجموعه و افزایش بهره وری در سازمان خواهد شد؛ چراکه همین کاندیدها هستند که در ادامه، فعالیت‌های روزانه شرکت را پیش می‌برند. هرچه این افراد، در کنار تبحر در مهارت‌های سخت، مهارت‌های ارتباطی را بدانند و به آن جامه عمل بپوشانند، بهترین نتیجه را برای سازمان به ارمغان می‌آورند.

3.7 / 5. 13

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *