اشتباهات رایج تیم سازی که باید بدانید
اشتباهات رایج تیم سازی یکی از مهمترین معضلاتی است که سازمانها با آن روبهرو هستند؛ چراکه تیم سازی، الفبای تشکیل سازمان است. حتی برای ثبت شرکت، شما باید حداقل ۳ نفر باشید تا این کار صورت گیرد. همه ما سابقه عضویت و تشکیل تیمهای مختلف را داشتهایم و باورهای گوناگونی درباره تیمسازی و نگهداری از اعضای آن وجود دارد. در این مقاله اشتباهات رایج تیم سازی از سیمپل اچ آر همراهتان هستیم تا ابتدا چند باور عمومی اشتباه نسبت به تشکیل تیم را بررسی کنیم، سپس بهترین راههای خراب کردن تیم را به شما نشان خواهیم داد. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بهتر با اصول تشکیل تیم، مقاله تیم سازی در سازمان چیست و چگونه انجام می شود را مطالعه کنید.
اشتباهات رایج تیم سازی و راهکارهای آن ها
در ادامه، باورهای نادرست و اشتباهات رایج تیم سازی را بررسی میکنیم:
- همعقیده و یکدست بودن خوب است!
یکی از اشتباهات رایج تیم سازی این است که هرچه باور و علایق اعضای تیم با یکدیگر نزدیکتر باشد، روابط بین آنها بهتر میشود و از اتلاف وقت بهخاطر راضی کردن یکدیگر جلوگیری میشود. البته که درست است این باور، از اتلاف وقت جلوگیری میکند، اما باید بدانیم که هدف ما از تشکیل تیم، تشکیل اکیپ سفر یا دورهمی نبوده است. ما این تیم را برای انجام کار و هدفی مشخص دور هم جمع کردیم و آن هدف، بهبود شرایط و افزایش بهره وری در سازمان بوده است. تحقیقات نشان میدهد که فرهنگ «خوب بودن» در سازمان، کسی به کسی کار نداشته باشد، کسی کار شخص دیگر را زیرسؤال نبرد و هیچ چالش کاری وجود نداشته باشد، نهتنها باعث رشد سازمان نمیشود؛ بلکه با احتمال بالایی، در بقای خود، بهزودی دچار مشکل خواهد شد. دلیل کامل این اتفاق را در مقاله تعارض سازمانی توضیح دادهایم.
جالب است بدانید که تقریباً برعکس این قضیه درست است. اینکه شما بتوانید فضای تعارض را در تیمتان ایجاد کنید. تعارض و چالشی که به نحوه انجام کار، اهداف سازمانی و پیدا کردن بهترین ایدهها در تیم بپردازد؛ نهتنها باعث تضعیف عملکرد سازمان نمیشود، بلکه عملکرد را بهبود میبخشد و باعث افزایش خلاقیت در سازمان میشود.
- اعضای جدید را با قدیمی قاتی کنید!
این ایده وجود دارد که اعضای تازهوارد را با اعضای قدیمی سازمان قاتی کنید. با این کار، اعضای قدیمی سازمان را از منطقه امن خودشان خارج کنید تا خلاقتر شوند و بهرهوری خودشان را افزایش دهند. اما این ایده نیز اشتباه بوده و از اشتباهات رایج تیم سازی بهشمار میرود. تحقیقات نشان میدهد که هرچه اعضای یک گروه، بیشتر و طولانیتر با یکدیگر کار کنند (با حفظ فرهنگ تعارض)، عملکردشان بهتر میشود.
- تیم بزرگ، بهتر عمل میکند!
از اشتباهات رایج تیم سازی و باوری که وجود دارد، این است که هرچه تیم را بزرگتر کنیم، باعث میشود که اعضای آن، به منابع و تخصصهای بیشتری دسترسی داشته باشند تا خلاقیت و بهرهوری آنها افزایش پیدا کند. علاوهبر این، بهدلیل تنوع بیشتر تخصصها، با بزرگتر کردن تیم، تعامل داخل آنها نیز بیشتر و بهتر خواهد شد.
این باور یکی از بدترین باورهایی است که نسبت به کار تیمی وجود دارد و خسارتهای سنگینی به سازمانها وارد میکند. درواقع، هرچه تیم کوچکتر باشد، خلاقیت و روابط بین آنها بیشتر میشود. توجه داشته باشید که با بزرگ کردن تیم، با دو چالش اصلی روبهرو خواهید شد:
۱- هماهنگی بین اعضا، بسیار ضعیف خواهد شد.
۲- بهرهوری افراد، بهشدت کاهش خواهد یافت.
- تیم باید قوی باشد!
قوی بودن تیم نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج تیم سازی است؛ طوری که اگر این ایده را دارید که در تیم کاری موفق، اعضا درباره همه چیز مطمئن حرف میزنند، شک نمیکنند، جایی برای اینکه احساس ضعف کنند و ضعیف عمل نمایند، در نظر نمیگیرند، تصور شما واقعی نیست و تیمی مسموم خواهید ساخت. این خواسته شما از اعضای تیم، مانند همان جمله قدیمی است که میگوید «مرد که گریه نمیکنه» همانقدر مخرب!
- باید سخت کار کنیم!
این سناریو در فیلمها که تیمهای موفق، ساعات طولانی کار میکنند، آخر هفتههایشان را همگی سرکارند، تفریح نمیکنند و مانند ربات زندگی میکنند، برای فیلمها است و یکی دیگر از اشتباهات رایج تیم سازی محسوب میشود. در دنیای واقعی، ما زمانی بهترین عملکرد خود را داریم که از ۸۵ درصد ظرفیت خود استفاده کنیم. شاید باید به ارزیابی عملکرد تیم خود رجوع کنید و ملاکهای آن را از ساعات کاری، حجم کاری یا تعداد جلسات، به خروجی کار آنها و حتی استفاده کردن از مرخصیها بهعنوان یک نکته مثبت یاد کنید.
- اولویت اصلی کار است!
اگر در تیمتان فردی را تشویق میکنید که ناهارش را سر میز کارش میخورد، برنامه میهمانیهای شخصیاش را برای سازمان به تعویق میاندازد و چندین ماه است که از مرخصیهایش استفاده نکرده، شما درحال پرورش این باور مسموم در تیم خود و انجام یکی از اشتباهات رایج تیم سازی هستید. شاید بهتر باشد که خودتان الگوی رفتار درست باشید، مرخصی بگیرید، به مهمانی بروید و بیان کنید که به مهمانی میروید، سر زمان مناسب با اعضای تیم ناهار بخورید و سعی کنید که تعادل را به آنها نگویید، بلکه نشان دهید.
- باید رقابت باشد!
اگر در جلسات هفتگی و ماهانه، افراد مختلف اعضای تیم خود را روبهروی هم و در یک رقابت قرار میدهید، درواقع درحال تبعیت از این باور مسموم و اشتباهات رایج تیم سازی هستید. البته ما شدیداً موافق فرهنگ تعارض سازمانی هستیم، جایی که شیوه انجام کار، تارگتگذاریها و عملکرد افراد، به چالش کشیده میشود؛ اما اینکه بخواهیم یک پروژه یکسان را به دو نفر بدهیم و آنها را در رقابت قرار دهیم، مانند کاری که با بعضی تیمهای فروش انجام میدهیم ، نمونه استفاده از این باور است. به جای این کار، تلاش کنید برای کل تیم، هدف و مأموریتی ارزشمند تعریف کنید و یا حداقل، رقیبی خارج از سازمان برای اعضا بسازید؛ مانند کاری که تیم فرمول یک مرسدس بنز انجام میدهد که میتوانید جزئیات بیشتر آن را در مقاله زیر، مطالعه کنید.
به سادگی، تیم سازی خود را متحول کنید
شاید یک گام ارزشمند در ساختن تیم موفق این باشد که درباره این باورها و اشتباهات رایج تیم سازی ، بهصورت علنی صحبت کنید، نظر خود را بگویید و بیان کنید که چنین باوری ندارید و یا در تلاش هستید که آنها را کنار بگذارید. ساختن تیم منسجم و موفق، مهارتی است که تقریباً تمام مدیران در هر سطحی از سازمان، باید یاد بگیرند و از آن بهره ببرند.
نظرات شما