parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

همدلی سازمانی | ۶ راهکار برای افزایش همدلی در محیط کار

همدلی سازمانی | ۶ راهکار برای افزایش همدلی در محیط کار

همدلی سازمانی و لزوم ایجاد همدلی در محیط کار

همدلی سازمانی یعنی با افزایش همدلی در محیط کار کاری کنید که اعضا، شرایط یکدیگر را بهتر درک کنند. چقدر محیط سازمان بهتر می‌شد اگر با افرادی همکار بودیم که شرایط ما را بهتر درک می‌کردند؟ در شرایط پراسترس امروز، بعد از پایان کرونا و شرایط اقتصادی پیچیده در کل دنیا که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و آمازون، تعدیل نیرو به شکل سنگین داشته‌اند و حال این شرایط را در ایران در نظر بگیرید که هزینه‌های بالا را تجربه می‌کند و موج ناامیدی، خستگی و احساس نرسیدن درحال همه‌گیری است. در چنین شرایطی، همه افراد از نظر روحی دچار تلاطم می‌شوند.

براساس تحقیق سال ۲۰۲۲ موسسه گالوپ، نرخ تعامل پرسنل با سازمان چیزی حدودی ۳۰ درصد کاهش داشته است و ۲۰ درصد پرسنل به طور کامل در سازمان، غیرفعال هستند. (عملکردشان افت شدیدی داشته است.)

نقش منابع انسانی در چنین شرایطی پررنگ می‌شود که باید بتواند با ایجاد کردن روحیه همدلی قوی در سازمان، حداقل، محیطی مناسب‌تر برای افراد در طی ساعاتی که در آن جا هستند، ایجاد کند. این مقاله در مورد همدلی سازمانی از سیمپل اچ آر، به دنبال بررسی راه‌هایی برای افزایش همدلی در محیط کار هستیم تا بتوانیم آن را تمرین و تقویت کنیم.

تقویت همدلی سازمانی و راه های افزایش همدلی در محیط کار

برای اینکه بتوانیم احساس همدلی، قدردانی از کارمندان و فرهنگ تشکر کردن در سازمان را افزایش دهیم، نیاز است که تغییرات اساسی در معماری سازمانی و سیستم ارزیابی عملکرد ایجاد کنیم. اما در ادامه، چند راهکار برای این که به صورت گروهی و در جلسات، تمرین همدلی سازمانی انجام دهیم، آورده‌ شده است.

  1. تو را تحسین می کنم

وقتی در جلسه دور هم نشسته‌اید، یک نفر را بلند می‌کنید و همه، درباره آن شخص این جمله را تکمیل می‌کنند:

– من تو را واقعاً تحسین می‌کنم؛ چون…

هرچه بتوانیم جمله را با جزئیات بیشتر و با استناد به اتفاقات واقعی بیان کنیم، تمرین‌مان برای افزایش همدلی در محیط کار واقعی‌تر و دلچسب‌تر خواهد شد. برای مثال، من تو را واقعاً تحسین می‌کنم؛ چون در روز دوشنبه صبح، وقتی مشتری آنقدر با تو بد صحبت کرد، خیلی خوب تونستی جوابش رو بدی و شرایط رو کنترل کنی.

البته می‌تواند این جلسه شبیه مسابقه «از کی بپرسم» برگزار شود. به این شکل که یک نفر شروع می‌کند و درباره هر فردی که دوست دارد، جمله تحسین‌اش را بیان می‌کند. سپس نفر بعدی را انتخاب می‌کند که تحسینش را بگوید.

  1. خودت را تکمیل کن

برای تقویت همدلی سازمانی، از کارمندان بخواهید که سه جمله زیر را درباره خودشان تکمیل کنند. می‌توانید این کار را به صورت مکتوب هم انجام دهید:

  • همدلی کردن خیلی سخت هست وقتی که…
  • من دیروز / هفته گذشته/ یک تفاوت اساسی ایجاد کردم وقتی که…
  • من هرروز میام سازمان برای این که…

به دنبال جواب‌های سینمایی نباشید. پاسخی به سادگی این که: من هرروز میام دفتر برای این که پاسخ‌گوی خانواده‌ام باشم؛ می‌تواند یک جواب احتمالی باشد. علاوه‌براین، سایر همکاران را از این موضوع مطلع می‌کند که اولویت اول این شخص، خانواده خود است. حتی می‌توانید از پاسخ‌هایی که در تمرین افزایش همدلی در محیط کار به‌دست می‌آید، در شرایط مختلف استفاده کنید و از دل آن‌ها، حتی برای کمپین‌هایی که برای برند کارفرمایی برگزار می‌کنید نیز بهره ببرید.

  1. من هم همینطور

برای تقویت همدلی سازمانی لازم است تا اعضای گروه را در یک خط نگه دارید. جملات زیر (یا جملاتی شبیه ساختار زیر) را از پرسنل بپرسید و از آن‌ها بخواهید که اگر نظرشان مثبت است، یک قدم به جلو بیایند:

  • یک قدم به جلو بیایید اگر سفر به شمال را نسبت به قشم ترجیح می‌دهید.
  • یک قدم به جلو بیاید اگر شما در طول هفته یا ماه گذشته، فرصت ورزش کردن نداشتید.
  • یک قدم به جلو بیاید اگر بعضی روز‌ها احساس رضایت از عملکرد خودتان ندارید.
  • یک قدم به جلو بیاید اگر احساس می‌کنید که یک نقطه ضعف بزرگ دارید.

با احتمال بالای ۹۰ درصد، جواب تمام سؤال‌های بالا، مثبت است و همه باهم قدم به قدم جلو خواهند آمد. اما هدف اصلی این پرسش‌ها برای افزایش همدلی در محیط کار، در گام اول، ایجاد پذیرش در پرسنل در احساسات منفی که خودشان به خودشان دارند، است. (با همراهی گرفتن از بقیه، این احساس پذیرش ایجاد می‌شود.)‌ علاوه‌بر این‌ها، از این طریق نشان دادن اینکه افراد در سازمان چه شرایطی دارند و درگیر چه مسائلی هستند، می‌توانید همدلی بیشتری در سازمان ایجاد کنید.

همانطور که مشخص است، ساختار طراحی سؤالات بالا، سطحی و ساده، مثل رنگ مورد علاقه و سفر و غذا شروع می‌شود و رفته‌رفته به پرسش‌های عمیق فردی نزدیک می‌شود.

اگر برای تیم‌هایی که به شکل دورکاری یا فریلنسری فعالیت می‌کنند، درحال انجام این تمرین همدلی سازمانی هستید، می‌توانید از آپشن بالابردن دست استفاده کنید که هم در سرویس گوگل میت موجود است و هم اسکای روم.

  1. تمرینِ سکوت

یکی از سنت‌هایی که در جاهای مختلفی از دنیا دیده می‌شود، سکوت در زمان‌های غم است. سازمان‌ها در همدلی کردن و در دورانی که فرد، کسی را از دست می‌دهد، کارهای مختلفی انجام می‌دهند؛ از نصب پلاکارد گرفته تا شرکت در مراسم‌های عزاداری وی. اما در داخل سازمان برای افزایش همدلی در محیط کار چه کاری می‌توان انجام داد؟

آزمایشات روانشناسی مختلف نشان داده است که سکوت، می‌تواند یکی از قوی‌ترین ابزارها برای بیان همدلی در این دوران باشد. برای اینکه به درستی آن را انجام دهید، کافیست یک جمله کوتاه درباره شخص بیان کنید و سپس بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه سکوت کنید. این زمان کوتاه، احساس همدلی خوبی در بین تمام افراد ایجاد خواهد کرد. برای مثال، وقتی شخصی همسرش را از دست داده است، برای همدلی در سازمان می‌توانید بگویید:

– همونطور که در جریان هستید، متأسفانه آقای / خانم فلانی، همسر و شریک زندگیشون رو از دست دادند. تعاریفی که ایشون از همسرشون می‌کردند، به نظرم انسان بی‌نظیری بودند و از دست دادنشون واقعاً ناراحت کننده است (۳۰ ثانیه سکوت). ما شما و شرایطتون رو درک می‌کنیم و باور داریم که از پس این موقعیت سخت‌ هم برخواهید آمد.

  1. چک کردن!

هدف از چک کردن در تقویت همدلی سازمانی، گسترده‌تر کردن دایره احساساتی است که در تیم قابل پذیرش است. به صورت کلی، هرچه تیم، دایره احساسات گسترده‌تری را در خود پذیرا باشد، پخته‌تر بوده و همدلی در محیط کار بیشتر است. برای این فعالیت، شما تصاویر مختلف مثبتی را روی میز قرار می‌دهید. تصاویری مانند: خانواده‌ای که دورهم درحال غذا خوردن هستند، جاده چالوس، دورهمی دوستان، یک میهمانی شبانه، دمبل باشگاه و غروب دریا.

سپس از همه افراد دور میز بخواهید هرکدام، یک تصویر را بردارند و درباره آن ۳۰ ثانیه صحبت کنند. صحبت آنان می‌تواند درباره این باشد که چرا آن تصویر را در زندگی خود کم داشتند، خاطره جالبی که دارند را بیان کنند یا برنامه‌ای که برای داشتن آن تصویر دارند را بگویند.

برای مثال، جملات این نوع چک کردن، چیزی شبیه زیر خواهد بود:

– وقتی تصویر خانواده را برداشتند: مدت زیادی است که با خانواده‌ام زمان کافی سپری نکردم. دلم می‌خواهد درطول هفته‌ی آینده مرخصی بگیرم و یک دل سیر، پیششان باشم.

بعد از گفتن هرجمله توسط هر شخص، کاری انجام ندهید؛ بلکه صرفاً همراهی کرده و سعی کنید با استفاده از مهارت گوش دادن به کارکنان، عمیقاً صحبت‌های او را بشنوید و او را درک کنید. سعی کنید دایره احساساتی که در گروهتان پذیرفته می‌شود را با این کار گسترده‌‌تر و به افزایش همدلی در محیط کار، کمک کنید.

  1. سوپرایز کنید

در راستای تقویت همدلی سازمانی، کاری کنید که خاص‌ترین لحظات احساسی افراد دیده شود. این کار‌ها، نه به صورت یک روتین همیشگی اداری، بلکه کارهایی خاص برای همه افراد سازمان است. برای مثال، ممکن است یک روز یکی از پرسنل را تا پیش ماشینش همراهی کنید و باهم در راه گپ بزنید. ممکن است یک روز برای خانواده یکی از پرسنل، کارت پستال و کادویی بفرستید و بگویید از اینکه عضو سازمان شما هستند، چقدر خوشحالید. می‌توانید یک روز برای آنان کلاس آواز یک ساعته درنظر بگیرید و یا هزاران کار عجیب و خاص دیگر برای این که قسمت‌های خاص و دست نخورده احساس آنان را ببینید.

به سادگی، همدلی ایجاد کنید

ایجاد کردن همدلی در محیط کار، مانند هر اتفاق دیگری، نیازمند زمان و ساخته شدن تدریجی است. فعالیت‌های بالا ازجمله کارهایی است که با صرف زمان کوتاهی، همچنین با همراهی نرخ بالایی از پرسنل همراه خواهد شد و می‌تواند شما را در ایجاد کردن این همدلی کمک کند.

چقدر از خوندن این مقاله لذت بردی؟

می‌تونی روی این ستاره‌ها بزنی تا احساست رو نسبت به این مقاله بدونیم

میانگین نظر سایر سیمپل آچ آری‌هامون 4.3 / 5. تعداد سیمپل اچ آری‌هایی که احساسشون رو بیان کردند: 12

می‌تونی اولین‌نفربودن در نظردادن رو تجربه کنی:)

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه