parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

گوش دادن به کارکنان ؛ مهم ترین مهارت واحد منابع انسانی

گوش دادن به کارکنان ؛ مهم ترین مهارت واحد منابع انسانی

گوش دادن به کارکنان و اهمیت آن در واحد منابع انسانی

گوش دادن به کارکنان در واحد منابع انسانی، از مهم‌ترین مهارت‌ها به شمار می‌رود. وقتی از بیرون به این واحد نگاه کنیم، واحدی اتصال دهنده بین سایر بخش‌ها، واحدی که کمترین دانش فنی از نظر عمق نسبت به واحد‌های دیگر دارد اما در عین‌حال، یکی از گسترده‌ترین دانش‌ها را نسبت به تمام آن‌ها دارد، است. واحدی که می‌تواند در کل سازمان حرکت کند، به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشد و با همه صحبت کند.

در این مقاله گوش دادن به کارکنان در سیمپل اچ آر به این موضوع خواهیم پرداخت که به دلیل تمام اتفاقاتی که در بالا روی می‌دهد، گوش کردن، اصلی‌ترین مهارت یک فعال حوزه منابع انسانی است و این مهارت، مربوط به یک بخش خاص منابع انسانی نیست. در فرایند جذب و استخدام نیروی انسانی، شما باید بیشتر شنونده باشید تا کاندید صحبت کند. در ارزیابی عملکرد باید خوب گوش کنید و ببینید تا بتوانید بازخورد دهید. در آموزش و توسعه هم باید خوب گوش کنید تا عارضه را پیدا و برای آن برنامه‌ریزی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که چرا گوش کردن به صحبت های کارکنان در محیط کار، از اصلی‌ترین مهارت‌های یک کارشناس منابع انسانی به شمار می‌رود.

چرا گوش دادن به کارکنان در محیط کار ضروری است؟

ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که چرا گوش دادن به کارکنان در محیط کار ضروری است؟ باید در نظر داشته باشید که شما به عنوان واحد منابع انسانی یک سازمان، در تمام واحدها در حرکت هستید. شما باید درک خوبی از سازمان داشته باشید و برای پیدا کردن درک خوب، باید خوب گوش دادن را در خود تقویت کنید. به نوعی می‌توان گفت که گوش کردن، اصلی‌ترین مهارت نرم فعالان حوزه منابع انسانی است.

اما وقتی صحبت از خوب گوش دادن به کارکنان می‌شود، این سه نکته برایمان یادآوری می‌شود:

  • در موقع صحبت طرف مقابل چیزی نگوییم.
  • با حرکات بدن، با او همراهی کنیم.
  • بعد از اتمام گفتگو، صحبت خودش را به صورت خلاصه به او بازگردانیم.

اما این سبک از گوش کردن به کارمندان در محل کار دیگر قابل استفاده نیست و به نوعی نخ‌نما شده است. چراکه اکثر افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شوند که شما فقط درحال نمایش دادن رفتارهایی از خودتان هستید که نشان دهید به گفتگوی آنان توجه می‌کنید.

چگونه شنونده خوبی برای کارکنان سازمان باشیم؟

حالا می‌خواهیم بدانیم که چگونه شنونده خوبی برای کارکنان سازمان باشیم؟ درواقع می‌توان گفت چیزی که بین یک «شنونده‌نمای خوب» و «شنونده واقعاً خوب» فرق ایجاد می‌کند، این چهار مورد زیر است:

  • شنونده خوب، حرف می زند!

شنونده خوب، ساکت نمی‌نشیند. گوینده را به چالش می‌کشد و درباره تک‌به‌تک جملاتی که گفته می‌شود، سؤال می‌پرسد؛ حتی صحبت گوینده را قطع می‌کند. قرار است برای گوش دادن به کارکنان ، واقعاً شنونده خوب باشیم و شنونده خوب، به تک‌تک جملات در همان لحظه واکنش می‌دهد و هراحساسی داشته باشد را همان لحظه نشان می‌دهد. قرار نیست صبر کنیم تا صحبت گوینده کاملاً تمام شود تا ما صحبت کنیم؛ البته قرار نیست که ما شروع به صحبت طولانی کنیم، قرار است فقط با پرسیدن سؤالاتی که درحین صحبت گوینده که در ذهنمان ایجاد می‌شود، او را به چالش بکشیم، خود را جدی‌تر و کنجکاوتر نشان دهیم.

  • شنونده خوب، اعتماد به نفس می دهد

ما دوست نداریم با کسی که صرفاً حرف ما را گوش می‌کند، حرف ما را تکرار می‌کند و علائم حیاتی از خود نشان می‌دهد، صحبت کنیم. برای گوش دادن به کارکنان باید بدانید که شنونده خوب، درحین مکالمه، دنبال نقاط مثبتی در گوینده می‌گردد تا احساس پذیرش و اعتماد به نفس را در شخص تقویت کند.

فرقی ندارد که گوینده، داستانی از شکست خود تعریف می‌کند یا آخرین موفقیت یا درگیری با یکی از همکاران را. همیشه می‌توان چیزی ارزشمند، غرورآفرین و مثبت در صحبت پیدا کرد. درواقع این هنر شماست که بتوانید پیدایش کنید.

  • شنونده خوب، مناظره گر نیست!

قرار نیست در گوش دادن به کارکنان به صورت موفق، شما مناظره کنید؛ قرار است کاری کنید که فیدبک و بازخورد موثر به یکدیگر بدهید. قرار نیست ایده شخص مقابل را عوض کنید یا دیدگاه خود را به کرسی بنشانید؛ قرار است احساس خود را بیان کنید و احساس فرد مقابل را هم نسبت به مکالمه بپرسید.

در پروسه گوش کردن خوب، ما فقط به دنبال شنیدن هستیم و نه بیان دیدگاه. شما در جلسه یک به یک یا چک کردن راهرویی نیستید که بخواهید نکته‌ای بیان کنید؛ بلکه شما صرفاً درحال شنیدن و گرفتن اطلاعات هستید.

برای اینکه این کار را بهتر انجام دهید، بازخورد احساستان را بدهید و بازخورد احساسش را بگیرید.

  • شنونده خوب، کمک هم می کند!

کسی نمی‌گوید که شما اصلاً کمک نکنید یا پیشنهاد ندهید؛ اما این کار را زمانی انجام دهید که سه مرحله بالا را انجام داده باشید. این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند:

طرف از در داخل نیومده، سریع هم پیشنهاد می‌ده!

در تحقیقات مشخص شد که مشکل با پیشنهاد دادن نیست؛ مشکل با زمان ارائه پیشنهاد است. اگر قبل از اینکه سه مرحله بالا برای گوش دادن به کارکنان طی و پیشنهاد ارائه شود، پیشنهاد به این صورت دریافت می‌شود که شما باهوش‌تر، قوی‌تر و بهتر از فرد مقابل هستید که قبل از اینکه اطلاعات کامل از موضوع گوینده داشته باشید، درحال پیشنهاد دادن هستید.

به سادگی، شنونده شوید.

شنونده خوب شدن، یک مهارت است. در واقع از بین سه دسته اصلی مشاغل منش بینان، دانش بنیان و مهارت بنیان، این مهارت، یعنی شنیدن و گوش دادن به کارکنان، با تکرار و تمرین ایجاد می‌شود و افراد کمی هستند که این مهارت را به صورت ذاتی داشته باشند.

مهارت گوش کردن به کارمندان در محیط کار، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مهارت‌های فعالان منابع انسانی در هر سمتی شناخته می‌شود و تمرین و بهبود آن، فرق بین یک کارشناس معمولی و کارشناس حرفه‌ای در سازمان است.

زیرا کارشناس منابع انسانی که شنونده خوبی است:

  1. اطلاعات بیشتری از سازمان دارد. در نتیجه تصمیمات بهتری می‌گیرد.
  2. همراهی بیشتری از اعضای سازمان دارد. درنتیجه در تصمیماتی که می‌گیرد، همراهی بیشتری دارد.

چقدر از خوندن این مقاله لذت بردی؟

می‌تونی روی این ستاره‌ها بزنی تا احساست رو نسبت به این مقاله بدونیم

میانگین نظر سایر سیمپل آچ آری‌هامون 3.7 / 5. تعداد سیمپل اچ آری‌هایی که احساسشون رو بیان کردند: 11

می‌تونی اولین‌نفربودن در نظردادن رو تجربه کنی:)

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه