نوآوری در محیط کار و خلاقیت
نوآوری در محیط کار و خلاقیت، یکی از الزامات رشد یک سازمان است. ما انسانها تقریباً منابع یکسانی را در مقایسه با یکدیگر داریم و در داشتن “زمان” که کاملاً یکسان هستیم؛ پس چطور ممکن است که بعضی افراد زمان بیشتری دارند، خلاقتر هستند، راندمان بالاتری دارند و بیشتر پیشرفت میکنند؟ برای این که متوجه این موضوع شویم، دکتر Amantha Imber، محقق حوزه مدیریت زمان در کار، با تعداد زیادی از افراد سوپراستار موفق صحبت کرده و چهار عادت جالب کاری آنان را استخراج کرده است.
ما در منابع انسانی، بهعنوان واحد اصلی که در سازمان مسئول افزایش بهرهوری و خلاقیت در سازمان هستیم، لازم داریم که در این حوزه، هرساله با جدیدترین تحقیقات، خود را بهروز کنیم و بااستفاده و الگوبرداریهای مداوم از رفتارهایی که باعث موفقیت شدهاند، سعی در بهبود داشته باشیم. این که عید هرسال، کتاب “۷ عادت مردمان مؤثر” را به کل سازمان هدیه دهیم، کافی نیست! در این مقاله نوآوری در محیط کار در سیمپل اچ آر میخواهیم بررسی کنیم که چگونه میتوانیم خلاقیت در محیط کار را افزایش دهیم. با ما همراه باشید.
۴ شگرد افزایش نوآوری در محیط کار
در ادامه میخواهیم به ۴ شگرد افزایش نوآوری در محیط کار بپردازیم تا شما با الگوگرفتن از آن، به افزایش خلاقیت در سازمان کمک کنید.
- گوشی محدود است
استفاده از تلفن همراه در محیط کار بهصورت محدود، یکی از ترفندهای بهنسبت شایع برای افزایش بهرهوری و نوآوری در محیط کار است. افراد بسیار موفق درطول روز، تنها دو یا سه بار با سوشال مدیا خود، شامل ایمیل و شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند یا برای مدت مشخصی درطول روز، کلاً از گوشی استفاده نمیکنند که این کار باعث افزایش تمرکز در محیط کار میشود.
علاوهبر اینها، نهتنها محدودکردن ارتباط ازطریق شبکههای اجتماعی، بلکه محدودکردن ارتباطات از هرطریقی و افزایش تمرکز، یکی از کارهایی هست که این افراد انجام میدهند. این افراد موفق، حتی برای جلسات حضوری خود در زمان مشخصی برنامهریزی میکنند و سعی میکنند درطول روز، یا جلسات پشت سر هم برگزار کنند یا کلاً جلسهای برگزار نکنند.
تحقیقات نشان میدهد که وقتی ما در جلسهای درطول روز در پیش داریم، تا ۲۰ درصد راندمانمان کاهش مییابد در مقایسه با زمانی که اصلاً جلسهای نداریم.
تیپ مدیران منابع انسانی: جلسات سازمانی را تا جای ممکن اول صبح و قبل از این که برنامه روزانه شروع شود، برگزار کنید.
برای مثال، استاد دانشگاه وارتن، ادم گرانت (Adam Grant) در روزهایی که کلاس دارد و سر کار است، بین جلسات خود یک فاصله ۵ دقیقهای قرار میدهد تا بتواند ایمیل خود را چک کند و اگر کلاسی یا جلسهای بیشتر طول کشید، برنامهاش را بهم نریزد. اما در سایر روزها، کلاس و جلسهای برگزار نمیکند تا بتواند حداکثر تمرکز را داشته باشد. این دست از کارهای ساده میتواند باعث افزایش نوآوری در محیط کار شود.
- از موس استفاده نکنید!
در طی یکی از جالبترین تحقیقات که برروی کار کردن با کامپیوتر انجام شده، نشان داد که بیشتر مردم در هر دقیقه کار کردن با سیستم، برای این که با موس کار میکنند در مقایسه با کار کردن با کلیدهای میانبر سیستم، ۲ ثانیه وقت از دست میدهند.
این دوثانیه در سال چیزی حدود ۱۰ روز میشود. این دو ثانیه، نماد مدل فکری است. این نوع از مدل فکری میتواند باعث افزایش نوآوری در محیط کار شود. همچنین این توجه به زمان و تلاش برای حفظ آن، یکی از اصلیترین عوامل رشد افراد بسیار موفق است؛ آنها بیشتر کار نمیکنند، سریعتر کار نمیکنند، هوشمندانهتر کار میکنند.
افراد موفق برای کارهایی که ما بهصورت روتین و همیشگی انجام میدهیم، فکر میکنند و سعی میکنند روشی پیدا کنند که راحتتر آن کارها را انجام دهند.
- ایجاد عادات جدید
افراد بسیار موفق، معمولاً همیشه درطول زندگی خود، درحال یادگیری و ایجاد عادت جدیدی در خود هستند. انگار که همیشه درحال جنگیدن برای ایجاد عادات جدید ارزشمند در خود هستند. اگر کتابی که شما مطالعه میکنید، روی گوشی شما باشد، احتمال این که اول صبح که از خواب بیدار میشوید، آن را بخوانید، بیشتر است. اگر روی میز شما خرما باشد، احتمال خوردن چاییتان با خرما بیشتر از خوردن آن با قند است. اگر تلفن همراه شما درحین جلسات خاموش باشد، احتمالاً فرهنگ سازمانی که دارید، بهتر خواهد شد. با انجام کارهایی که باعث ایجاد عادات جدید میشود، میتوانید باعث توسعه نوآوری در محیط کار شوید.
- کارهایتان را بلند بخوانید
چه بخواهیم چه نخواهیم، ما همه نویسنده هستیم. از زمان شروع تحصیل هم نویسنده هستیم. از همان موقعی که تمام فعالیتهایمان با نوشتن برروی کاغذ ارزیابی میشد و بعدها در دانشگاه این پروسه ادامه داشت و سر کار نیز برای ارائه هرنوع گزارش عملکردی یا نامهای نیاز به نوشتن داریم.
ما درطول دوران تحصیل نیاز به نوشتن داشتیم تا چیزی که بلد بودیم را بیان کنیم که معمولاً چیزهای مشخص و شفافی بودند و نیاز به خلاقیت و فکر کردن زیادی نداشتند. اما چیزی که در کار برایمان اتفاق میافتد، متفاوت است. ما نیاز داریم از همه خلاقیت و فن بیانمان برای این که منظورمان را برسانیم، استفاده کنیم؛ یعنی باید نوآوری در محیط کار را بدانیم. چراکه گاهی نامهای یا دستورالعمل اجرای کاری به واحدهای پایینتر، گاهی گزارش کار به واحد بالاتر، گاهی بیانیهای عمومی در فضای شرکت که همگی نیازمند بهکارگیری خلاقیت است.
یکی از تکنیکهایی که افراد بسیار موفق انجام میدهند، این است که بعد از این که گزارش یا پرزنتیش یا اعلامیه را نوشتند، با خود بلند میخوانند؛ این کار باعث میشود این بار از دید کسی که متن را میخواند، بشنوید.
با این کار ساده، علاوهبر این که میتوان نوآوری در محیط کار را افزایش داد، معمولاً اصلاحات و بهبودهای فراوانی را روی متن نوشته شده شما ایجاد میکند. نویسنده یکی از پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز درباره این کار میگوید: با این کار میخواهم صدایش را تست کنم.
با انجام این کار، هم جملهبندیهایتان را اصلاح میکنید، هم از اضافهگوییها جلوگیری میکنید و هم با زمان بیشتری که به خود میدهید، متن خود را غنیتر کردهاید.
به سادگی، خلاقتر شوید
چکلیستهای طولانی و خستهکنندهای برای افزایش نوآوری در محیط کار و خلاقیت سازمانی وجود دارد که آن قدر انسان را محدود میکند که به مرحلهای میرسیم که میگوییم شرایطی که دارم مناسب است!
اما با انجام چند کار ساده و توجه به مدل فکری جدید، میتواند در این مسیر به ما کمک کند:
- گوشی خود را چند ساعت در طول روز خاموش کنید.
- با موس با سیستم خود کار نکنید.
- گزارشات و نامههایی که مینویسید را بلند بخوانید.
- عادت کوچک و خوب را همیشه کمکم به زندگی خود اضافه کنید.
نظرات شما