parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

روش های جذب و استخدام | با کاربردی ترین روش های جذب و استخدام آشنا شوید

روش های جذب و استخدام

استفاده درست از روش های جذب و استخدام می‌تواند تخصص و مهارت شما را به‌عنوان فعال حوزه منابع انسانی به‌خوبی نشان دهد. شخصی که به‌عنوان کارشناس منابع انسانی یا کارشناس جذب و استخدام فعالیت می‌کند و تنها روش جذب و استخدامی که برای تمام موقعیت‌های شغلی استفاده می‌کند، جاب بوردها است، بسیار متفاوت از شخصی است که برای هر موقعیت شغلی‌اش، حداقل ۳ روش متفاوت را در نظر می‌گیرد و اجرا می‌کند. ما در این مقاله روش های جذب و استخدام در سیمپل اچ آر، تقریباً تمام روش‌های ممکنی که شما می‌توانید در فرایند جذب و استخدام استفاده کنید را معرفی و در انتها نیز پیشنهاد خود را برای بهینه کردن استفاده از این روش‌ها بیان کردیم.

روش های غیرمعمول جذب و استخدام

در ابتدا قصد داریم روش های غیرمعمول جذب و استخدام را باهم بررسی کنیم تا کمی از تصورات عمومی خارج شویم:

  • افراد دارای سوءسابقه: منابعی از افراد در جامعه وجود دارند که به‌تنهایی، به‌دلیل بکر بودن و تصورات اشتباهی که درباره آن‌ها وجود دارد، می‌تواند به‌عنوان یک «شیوه» در جذب و استخدام در نظر گرفته شوند؛ مانند استخدام از افراد دارای سوءسابقه، که البته نه هر فردی که دارای سوءسابقه است! ما در مقاله استخدام سوء پیشینه، درباره نحوه استخدام این افراد به‌طور کامل توضیح دادیم و بیان کردیم که تحت چه شرایطی، این افراد می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای کار باشند.
  • افراد بازنشسته: حرکت دنیا به این سمت است که با توجه به بحران نیروی کار و کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری در کل دنیا، به‌سراغ استخدام افراد بازنشسته رفته؛ به طوری که جزو یکی از موضوعات مهم در ترندهای منابع انسانی در سال ۲۰۲۴ شده است و استخدام این افراد، از روش های جذب و استخدام محسوب می‌شود.
  • نسل دهه ۸۰: یا به طور مشخص‌تر، نسل زد، که امروزه در دنیا، کم‌کم درحال حرکت به سمت موقعیت‌های مدیریتی هستند، البته شرایط برای کار این نسل متفاوت در بازار کار ایران نیز روزبه‌روز درحال بهبود است، اما توجه ویژه داشتن به این نسل می‌تواند شما را در مقایسه با سایر کارفرما‌ها در موقعیت بهتری قرار دهد. البته بهتر است قبل از اینکه از این افراد دعوت به همکاری کنید، از توقعات این نسل نیز مطلع باشید که ما در مقاله نسل زد، آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

استخدام داخلی یا خارجی (internal or external recruitment) چیست؟

به‌طور کلی، یکی از دسته‌بندی‌هایی که می‌توان برای روش های جذب و استخدام انجام داد، استخدام داخلی و استخدام خارجی است؛ یعنی تمام استخدام‌هایی که در سازمان انجام می‌شود، یا داخلی است یا خارجی:

  • استخدام داخلی: استفاده از منابع انسانی موجود در داخل سازمان برای استخدام است؛ یعنی موقعیت شغلی خود را عموماً ازطریق ارتقا یا تغییر شغل یکی از افراد داخل مجموعه انجام می‌دهیم.
  • استخدام خارجی: یعنی شما شخص جدیدی را که تاکنون با او ملاقاتی نداشته‌اید، برای موقعیت شغلی خود وارد مجموعه کنید.

نمی‌توان گفت که از بین روش های جذب و استخدام ، استخدام داخلی بهتر است یا استخدام خارجی. هرکدام از این روش‌های استخدام، دارای مزایای خاص خود هستند که برای هر موقعیت شغلی به کار می‌آیند. استخدام داخلی اما به‌صورت کلی، ریسک پایین‌تری در مقایسه با استخدام خارجی دارد؛ به دلیل اینکه شناخت قبلی واقعی نسبت به شخص وجود دارد. اما نمی‌توان تمام استخدام‌های مجموعه را داخلی انجام داد؛ زیرا این کار به این معنی است که سازمان دیگر از نظر تعداد منابع انسانی (Head count) رشدی ندارد و بسیار نادر است که سازمانی در چنین شرایطی باشد و دلیل هم آن است که استخدام داخلی در مقایسه با استخدام خارجی، ریسک کمتری دارد. یکی از استراتژی های استخدام که می‌توانید از آن بهره ببرید، این است که برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی سازمانتان، استخدام داخلی و برای سِمَت‌های کارشناسی، استخدام خارجی انجام دهید.

روش های جذب و استخدام

  • تبلیغات مستقیم

یکی از روش های جذب و استخدام ، تبلیغات مستقیم موقعیت شغلی است که آن را مانند آگهی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های کاریابی یا حتی به‌صورت محیطی تبلیغ می‌کنید. معمولاً انتشار آگهی شغلی در سایت‌های کاریابی، یکی از محبوب‌ترین کارهای کارشناسان جذب و استخدامی است که به شانس اعتقاد زیادی دارند و امیدوارند شخص مناسبی آگهی آنان را ببیند، برای آن‌ها اپلای کند و مشغول به کار شود. البته نه اینکه این شیوه نادرست باشد؛ اما اگر تنها شیوه‌ای باشد که در سازمان استفاده می‌شود، یک جای کار می‌لنگد! اگر علاقه دارید در این زمینه بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازاریابی جذب و استخدام را مطالعه کنید.

  • پرسنل بومرنگی

یکی از روش های جذب و استخدام که روزبه‌روز ارزش خودش را بیشتر نشان می‌دهد، استخدام افرادی است که سابقاً در سازمان شما کار می‌کردند و به هر دلیلی در حال حاضر با آنان کار نمی‌کنید. دادن پیشنهاد کاری مجدد به این افراد، از این نظر که با فرهنگ سازمانی در سازمان شما آشنا هستند، حساسیت‌های شما را درک کرده و فرآیند آنبوردینگ را کوتاه‌تر طی می‌کنند؛ درنتیجه می‌توانند برای سازمان شما سودآوری خوبی داشته باشند.

  • ایونت استخدامی

برگزاری ایونت برای استخدام کردن به‌عنوان یکی از روش های جذب و استخدام ، به نظر شاید کمی دور از دسترس باشد؛ اما برای مثال، در کشور ایونت‌ها و دورهمی‌های فراوانی با گروه‌های خاص متخصصین درحال برگزاری است. گروه‌هایی مانند کارشناسان سئو، مارکتینگ، برنامه‌نویسی، منابع انسانی و… که سازمان‌ها می‌توانند با اسپانسرشدن این رویداد‌ها یا حتی برگزار کردن این رویداد‌ها در یک حوزه خاص، یک ایونت استخدامی تجربه کنند. حتی در چند سال اخیر، جشنواره‌ها و ایونت‌های کاریابی مختلفی درحال برگزاری است که سازمان‌ها با خرید غرفه در این نمایشگاه‌ها، برند کارفرمایی و معرفی سازمان خودشان، سعی در جذب افراد متخصص دارند.

  • هد هانتینگ

یکی از روش های جذاب در استخدام ، استفاده از هد هانتینگ است که به‌صورت کار تیمی، معمولاً یک نفر فنی به‌همراه یک نفر از کارشناسان جذب و استخدام در کنار یکدیگر تیم تشکیل می‌دهند و به‌سراغ شناخت افراد و سازمان‌هایی می‌روند که احتمال حضور فرد مدنظرشان در آن است. این شیوه معمولاً زمان و هزینه زیادی برای سازمان ایجاد می‌کند ولی از بالاترین کیفیت استخدامی برخوردار بوده و برای سطوح ارشد نیز بسیار مؤثر و کارآمد است. البته شیوه انجام و تشکیل تیم برای هد هانتینگ را به‌طور کامل در این مقاله توضیح داده‌ایم و سیمپل اچ آر نیز خدمات هدهانتینگ در حوزه‌های خاص فنی ارائه می‌کند که برای اطلاعات بیشتر در این رابطه، می‌توانید ازطریق لینک زیر اقدام نمایید.

 

  • معرف داخلی (Employee referral)

این روش جذب و استخدام ، جدای از اینکه یکی از روش‌های بسیار مؤثر محسوب می‌شود، یک ملاک مهم در منابع انسانی است که میزان سلامت عمومی سازمان را نشان می‌دهد؛ اما چرا؟ به دلیل اینکه اگر شخصی در جای «مناسبی» کار کند، حاضر می‌شود که شخص دیگری از آشنایان خود را نیز به آن جا معرفی کند. حتی بعضی شرکت‌ها برای اینکه این مورد از روش های جذب و استخدام خود را تقویت کنند، برای افرادی که شخصی را به سازمان معرفی کنند و استخدام شود، پاداش درنظر می‌گیرند و به‌طور کلی، سازمان‌ها از روش ریفرال تلاش می‌کنند هرروز بیش از گذشته بهره ببرند.

پیشنهاد سیمپل اچ آر برای انتخاب روش جذب و استخدام 🤫

انتخاب روش درست جذب و استخدام ، کاملاً بستگی به شرایط سازمان، موقعیت شغلی و شرایط محیط کار دارد و هیچ شیوه ثابتی برای انجام این کار وجود ندارد. اما به‌طور کلی، پیشنهاد می‌شود که برای هر موقعیت شغلی که برای آن استخدام می‌کنید، حداقل دو شیوه متفاوت را انجام دهید و قبل از تصمیم‌گیری درباره روش های جذب و استخدام که برای سازمان شما جواب می‌دهد، حداقل یک مرتبه تمام روش‌ها را امتحان کنید.

به این مقاله چه امتیازی می‌دی؟!

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *