کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار
کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار یکی از معضلات امروزه سازمانها است. با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی مثل هوش مصنوعی ChatGPT و هزینههای میلیارد دلاری برای جذاب ساختن گوشیهای همراه برای اینکه کاری کنند که ما بیشتر با آنها کار کنیم، دیگر تنها گفتن این جمله که: «در سر کار از گوشی همراه استفاده نکنید» یا «فقط برای امور مرتبط با کار، از گوشی استفاده کنید.» کارساز نیست.
البته نه اینکه کارمندان علاقه دارند که کار خود را طولانی کنند و برای کار ارزش قائل نباشند؛ بلکه در گوشیها و شبکههای اجتماعی به قدری سرمایهگذاری و فعالیتی بالا درحال انجام است و ازطرف دیگر، فعالیت در سازمانها برای ایجاد کار معنادار و ارزشمند کردن کارها به آن اندازه که باید باشد، نیست که این اتفاق میافتد.
مقالات مختلفی برای کنترل استفاده از گوشی در محیط کار نوشته شده است، اما در مقاله کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار در سیمپل اچ آر اینبار با کمک از دانشگاه پنسیلوانیا، تلاش میشود تا با مهندسی معکوس از شبکههای اجتماعی، فاکتورهایی که باعث میشود که ما در دام آنها بیوفتیم و ساعتها وقت خود را در آنها تلف کنیم، شناسایی و با درک چگونگی کارکرد آن، بتوانیم خود را در مقابلش تجهیز کنیم.
شما به عنوان مدیر موفق یا مدیر منابع انسانی سازمان، در ابتدا با درک این مهندسی معکوس، سپس با آموزش این مکانیزم به همکاران و کارمندانتان میتوانید اول از همه احساس قدرت و اعتمادبهنفس، باتوجه به اینکه کنترل بیشتری برروی زمان خود دارند، بدهید و همچنین بهرهوری سازمان را افزایش دهید.
چرا استفاده از تلفن همراه در محل باید کنترل شود؟
فعالیت کردن در شبکههای اجتماعی هیچ اشکالی ندارد. مشکل از زمانی ایجاد میشود که این شبکهها، بااستفاده از نقاط ضعف شما، مدیریت زمان را در دست میگیرند.
اما چرا استفاده از تلفن همراه در محل کار باید کنترل شود؟ برای مثال، شرایطی را تصور کنید که قرار است گزارشی مهم تهیه کنید یا برای جلسهای آماده شوید. قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، یک نوتیفیکیشن برای شما میآید و پیج خود را چک میکنید. بعد از آن هم یک محتوای جذاب میبینید و چند لحظه بعد به خود میآیید و متوجه میشوید یک ساعت است که مشغول چرخیدن در سوشال مدیا هستید.
همه ما میخواهیم زمان خود را به درستی استفاده کنیم؛ علیالخصوص در کار. اما تحقیقات نشان میدهد که بالای ۷۵ درصد از کارمندان در کار، از شبکه اجتماعی استفاده میکنند و برای درصد بالایی از این افراد، این زمان به روزانه چند ساعت میرسد. هیچکدام از ما برای گذراندن این میزان از زمان، برنامهریزی نمیکنیم؛ چراکه این “زمان” اتفاق میافتد و باید درک بهتری از آن پیدا کنیم.
دلایل اعتیادآور بودن و وابسته شدن به تلفن همراه
برای کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار لازم است بدانید که دلایل وابسته شدن به آن چه چیزهایی هستند یا به عبارتی، چرا گوشی موبایل اعتیادآور است؟ در طی یک آزمایش از بیش از شش هزار نفر کارمند استفاده شد و درنهایت به سه فاکتور مهم در اعتیادآور کردن استفاده از سوشالمدیاها و گوشی موبایل رسیدیم:
- میزانی که شخص، محتوا دیده است. (تعداد فیلم، چند دقیقه)
- شباهت محتوای دیده شده
- فاصله بین محتوای دیده شده
چگونه می توان استفاده از تلفن همراه در محل کار را کنترل کرد؟
ما به ۳ مورد از دلایل اعتیادآور بودن گوشی موبایل اشاره کردیم. حالا میخواهیم با بررسی آنها، ببینیم که چگونه میتوان استفاده از تلفن همراه در محل کار را کنترل کرد؟
- میزان محتوای دیده شده
در فاکتور اول از دلایل اعتیادآور بودن گوشی، سؤال این بود که بررسی شود آیا در ایجاد این اعتیاد، اینکه فرد تا الان ۵ ویدئو تماشا کرده یا کلاً ۱ ویدئو دیده است، در اینکه این پروسه را ادامه دهد، تأثیرگذار است یا خیر. تصور میشود وقتی که شخص پنج فیلم را دیده است، دیگر عطشش برای ادامه دادن این پروسه کمتر از شخصی باشد که یک فیلم دیده است و احتمال میرود که فردی که تنها یک ویدئو دیده، بیشتر علاقه برای ادامه دادن خواهد داشت، اما کاملاً برعکس است.
درواقع شخصی که تاکنون پنج ویدئو دیده است، ۱۰ درصد بیشتر از شخصی که تنها یک ویدئو دیده است، احتمال دارد که بخواهد یک ویدئو بیشتر ببیند.
پس دفعه بعدی که به سراغ سوشال مدیای خود رفتید، درنظر بگیرید با دیدن هر یک پست بیشتر، احتمال بیشتری وجود دارد که پستهای بعدی را نیز بررسی کنید. ازطرفی، هرچه زودتر خارج شوید، احتمال موفقیت شما در کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار بیشتر خواهد بود 🙂
- شباهت محتوای دیده شده
در یک آزمایش به دو گروه از کارمندان، دو ویدئو برای تماشا کردن داده شد. در گروه اول، دو ویدئو با یکدیگر مرتبط بودند و در دسته بندی «فان» قرار داشتند. در گروه دوم، دو ویدئو، غیرمرتبط بودند؛ برای مثال، یکی آموزشی و دیگری لایف استایل بود.
در آخر مشخص شد که گروهی که ویدئو مرتبط را دیده بود، ۲۰ درصد احتمال بیشتری نسبت به گروه دیگر داشت تا بخواهد یک ویدئو دیگر ببیند.
یکی از کارهای ساده که این هوش مصنوعی انجام میدهد، کنار هم قرار دادن ویدئوهای مرتبط باهم است. پس یکی از کارهایی که میتوانید برای کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار انجام دهید این است که وارد قسمت پیشنهادات شبکه اجتماعی نشوید و مستقیم وارد پیجهایی بشوید که علاقه دارید ببینید.
- فاصله بین محتوای دیده شده
در آزمایشی دیگر دو گروه ایجاد شد. اینبار تعداد محتوای مشابهی به گروه یک و دو داده شد. به گروه اول گفته شد که بعد از دیدن هر دو ویدئو، ۲ واحد کار مشخص انجام دهند و به گروه دوم گفته شد که بعد از دیدن هرویدئو، ۱ واحد کار مشخص انجام دهند (مثلاً یک صفحه تایپ).
یعنی حجم کار نهایی هردو گروه با یکدیگر مشابه بود و میزان حواسپرتی آنها نیز با یکدیگر برابر بود. هردو گروه، ۴ واحد کار و ۴ ویدئو.
اما درنهایت، گروهی که با وقفه کمتری ویدئو نگاه کرده بود، یعنی بهازای هر دو واحد کار، دو واحد ویدئو دیده بود، ۲۰ درصد بیشتر احتمال داشت که بخواهد بازهم ویدئو دیگری ببییند.
یعنی اینکه اگر شما روزانه ۴ ساعت درحال سپری کردن زمان در سوشال مدیا هستید، خورد کردن این زمان به ۴ تا یک ساعت، سپس به ۸ تا نیمساعت، میتواند قدم مؤثری در کاهش اعتیاد به سوشال مدیا و کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار باشد.
به سادگی، مدیر زمانتان شوید
قطعاً جزئیات فراوان دیگری در نحوه کنترل استفاده از تلفن همراه در محل کار وجود دارد. اما رویکرد ما در سیمپل اچ آر این است که باتوجه به چند نکته اندک ولی اساسی از موضوعات مختلف در منابع انسانی، از جذب و استخدام گرفته تا استراتژی سازمان، میتوان تا حد بسیار خوبی، نیاز حال و آینده سازمانها را پاسخگو بود.
شما با توجه به سه نکته برای خود و فرهنگ سازمانتان، میتوانید تأثیر خوبی ایجاد کنید:
- هرچه تعداد کمتری ویدئو در هربار سر زدن به سوشال ببینید، احتمال موفقیت شما بیشتر است.
- هرچه شباهت محتواهایی که در سوشال میبینید، کمتر باشد؛ بازهم احتمال موفقیت افزایش مییابد.
- هرچه فاصله بین چککردن شبکههای اجتماعی نیز افزایش یابد، مجدد تأثیر مثبت مستقیم خواهد داشت.
نظرات شما