چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم ؟
چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم ؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است بدانید که استراتژی های نوشتن متن آگهی جذب نیروی کار بسیار ساده هستند، اما بااستفاده از آنان میتوانیم تغییری ارزشمند در مدل آگهیهای شغلیمان بدهیم. نوشتن متن آگهیهای شغلی یکی از مراحلی است که افراد از انجامدادن آن لذت نمیبرند و مدیران معمولاً در موقعیت شغلی که قصد استخدام دارند، چند جستجو انجام داده و آگهیهای استخدامی شرکتهای دیگر را بررسی میکنند و سپس با ترکیب آنها و توضیحاتی که درباره سازمان خودشان میدانند، آگهی را منتشر میکنند. اما ما در این مقاله نوشتن متن آگهی استخدام در سیمپل اچ آر، با نشان دادن مدلهای مختلف در درج آگهی شغلی که میتواند شما را متفاوت نشان دهد، دیدی متفاوت برایتان آماده کردهایم.
در کنار آموزشهای این مقاله، ما در دوره جذب و استخدام، که به شکل رایگان آن را ارائه کردهایم، به طور کامل، نحوه نوشتن متن آگهی استخدام را آموزش دادهایم که برای مشاهده آن میتوانید ازطریق لینک زیر اقدام کنید.
چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم ؟
در این قسمت میخواهیم ببینیم که چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم ؟ سبک پیشنهادی نوشتن متن آگهی استخدام در سیمپل اچ آر به سه فرمت زیر است:
۱. فرمت اول در نوشتن متن آگهی استخدام
اگر نگاهی به آگهیهای شغلی منتشرشده بیندازیم، تقریباً در تمامی آنها، یک فرمت مشخص میبینیم؛ تقریباً در همه متن آگهی جذب نیروی کار، این چهار بخش وجود دارد:
- معرفی شرکت: معرفی فعالیت شرکت که میتواند شامل برنامهها و اهداف مجموعه باشد. علاوهبراین، این قسمت در نوشتن متن آگهی استخدام میتواند معرفی واحدی باشد که شخص قصد استخدامشدن در آن را دارد.
- شرح شغلی: توضیحاتی از کارهایی که شخص قرار است در آن سِمَت انجام دهد، در شرح شغل آورده میشود.
- نیازمندی ها و توقعات: در بخش نیازمندیها و توقعات، از شرایط احراز برای موقعیت شغلی صحبت شده است.
- جمعبندی: در قسمت جمعبندی، از مزایای شرکت، شرایط همکاری، توضیحاتی از فرایند جذب و استخدام ارائه خواهد شد.
این فرمت نوشتن متن آگهی استخدام ، کمی خشن بوده و جلوگیریکننده است و به کاندید میگوید که: «ببین من خیلی شرکت خفنی هستم. این کارها رو باید بکنی و اینارو هم باید بلد باشی. اگه بلد بودی، این امتیازها رو هم بهت میدهم. اما اگر نه که اصلاً رزومه نفرست برامون. وقتمون پره.» و خب طبیعتاً این متن آگهی جذب نیروی کار برای موقعیتهای شغلیای میتواند مناسب باشد که درخواست کاندید بسیار زیاد است و همچنین، آن موقعیت شغلی از اهمیت استراتژیک پایینی برای کسب و کار برخوردار است؛ یعنی سرعت پرشدن آن موقعیت شغلی برای سازمان اهمیت چندانی ندارد.
همه این پیامها را ما ازطریق همین فرمت یکسان در نوشتن متن آگهی استخدام درحال مخابرهکردن به تمام کاندیدها در تمام موقعیتهای شغلیمان هستیم که قطعاً اشتباه است و نیاز است از فرمتهای دیگری نیز در متن آگهی استخدام استفاده کنیم. (مقاله راهنمای جامع برنامه ریزی استراتژیک جذب و استخدام میتواند به شما کمک کند تا با دیدی بسیار بازتر و استراتژیکتر استخدام کنید.)
نمونه متن آگهی استخدام فرمت اول:
سیمپل اچ آر:
گروه سیمپل اچ آر ارائهدهنده راهکارهای جذب و استخدام برای سازمانهای مختلف با ۶ سال سابقه فعالیت در این صنعت، در تلاش است تا با راهکارهایی ساده و قابل اجرا، فرآیندهای سازمان را بهبود بخشد. ما با هدف گسترش و بهبود عملکرد تیم جذب و استخدام خود، بهدنبال جذب یک نفر کارشناس ارشد جذب و استخدام توانمند هستیم تا بتوانیم در کنار هم، تجربههای جدیدی خلق کنیم.
در این موقعیت شغلی به همکاری شما نیاز داریم تا:
- نیازهای متفاوت و متنوعی که ازطرف کارفرما برای جذب و استخدام دریافت میشود را تحلیل کنید تا بتوانیم شناسنامه شغل (جاب پروفایل) طراحی کنیم.
- بعد از تهیه جاب پروفایل با توجه به شرایط و نیازمندی هر کارفرما، آگهیها را در کانالهای مناسب، از قبیل شبکههای اجتماعی، جاببوردها و دانشگاهها منتشر کنید.
- غربالگری اولیه رزومههای دریافتشده را انجام دهید.
- با توجه به شایستگیهای موردنیاز برای انجام شغل، مصاحبه شایستگیمحور طراحی و اجرا کنید. همچنین بعد از انجام آن، گزارش کامل از آن ارائه کنید.
ما بهدنبال همتیمی جدید هستیم که:
- حداقل ۳ سال سابقه فعالیت در حوزه جذب و استخدام در شرکتهای برنامهنویسی داشته باشد و با مشاغل این حوزه آشنا باشد.
- با شیوههای تحلیل شغل برای بهدست آوردن شایستگیهای موردنیاز آشنایی داشته باشد.
- به مصاحبه شایستگیمحور و نحوه نوشتن گزارش مصاحبه آن مسلط باشد؛ زیرا در طول روز، مصاحبههای زیادی انجام میدهیم و نوشتن گزارش برای جلوگیری از فراموشی اطلاعات، ضروری است.
- ترجیحاً دارای توانایی تایپ سریع باشد؛ زیرا بیشتر فرآیندهای اجرایی تیم، بهصورت مکتوب پیش میرود.
ما در سیمپل اچ آر در تلاش هستیم تا:
- ما اعضای خانواده یکدیگر نیستیم اما برای یکدیگر دوستانی ارزشمند هستیم و خوببودن حالمان برای هم مهم است.
- باتوجه به اینکه پروژههای گوناگونی از کارفرماهای بزرگ کشور انجام میدهیم، هرماه و هرفصل با چالش جدیدی روبهرو هستیم که تقریباً مطمئنیم تیم دیگری تاکنون با آن مواجه نشده است. بنابراین فرصت تجربههای ناب در سیمپل اچ آر برقرار است.
- ما سیمپل نگاه میکنیم. راه حل پیچیدهترین مسائل همیشه بسیار ساده است. هر مسئلهای را که حل میکنیم، به یکدیگر آموزش میدهیم تا در این لذت با یکدیگر شریک شویم.
۲. فرمت دوم نوشتن متن آگهی استخدام
در فرمت دوم متن آگهی جذب نیروی کار، کمی مهربانتر میتوان برخورد کرد. این فرمت شامل موارد زیر است:
- معرفی شرکت
- شرح شغلی (مختصرتر از فرمت یک و اشاره به ۳-۴ مورد اصلی)
- ارزش پیشنهادی کارکنان: در این قسمت برای ارزش پیشنهادی کارمندان، امتیازات ویژه و خاصی که کاندید، تنها با کارکردن در سازمان شما و صرفاً با واحد معرفیشده بهدست خواهد آورد را معرفی میکنید. تیم صمیمی و توجه به آموزش، نمیتواند ارزش پیشنهادی اختصاصی برای همه موقعیتهای شغلی شما باشد. (در این زمینه، مقاله تجربه کارکنان میتواند به شما کمک کند.)
- جمعبندی
نمونه متن آگهی استخدام فرمت دوم:
سیمپل اچ آر:
گروه سیمپل اچ آر ارائهدهنده راهکارهای جذب و استخدام برای سازمانهای مختلف با ۶ سال سابقه فعالیت در این صنعت، در تلاش است تا با راهکارهایی ساده و قابل اجرا، فرآیندهای سازمان را بهبود بخشد. ما با هدف گسترش و بهبود عملکرد تیم جذب و استخدام خود، بهدنبال جذب یک نفر کارشناس ارشد جذب و استخدام توانمند هستیم تا بتوانیم در کنار هم، تجربههای جدیدی خلق کنیم.
در این موقعیت شغلی به همکاری شما نیاز داریم تا:
- نیازهای متفاوت و متنوعی که ازطرف کارفرما برای جذب و استخدام دریافت میشود را تحلیل کنید تا بتوانیم شناسنامه شغل (جاب پروفایل) طراحی کنیم.
- بعد از تهیه جاب پروفایل، با توجه به شرایط و نیازمندی هر کارفرما، آگهیها را در کانالهای مناسب، از قبیل شبکههای اجتماعی، جاببوردها و دانشگاهها منتشر کنید.
- با توجه به شایستگیهای موردنیاز برای انجام شغل، مصاحبه شایستگیمحور طراحی و اجرا کنید. همچنین بعد از انجام آن، گزارش کامل ارائه کنید.
ما برای شما بهعنوان کارشناس ارشد جذب و استخدام تلاش میکنیم تا:
- شما را تنها محدود به یک حوزه کوچک نکنیم؛ از سِمت کارشناسی تا سِمت مدیریت، از برنامهنویس net. تا کارشناس Devops، همگی قسمت از تجربه کاری شما خواهد بود.
- شیوه انجام مصاحبه تنها منوط به مصاحبه شایستگیمحور نمیشود. ما باور داریم که مصاحبهکردن یک مهارت ذاتی است که افراد با شیوههای گوناگونی میتوانند آن را پیاده کنند.
- انجام کارهای اداری برعهده همکار شما است و هیچ هماهنگی برای ستکردن تایم مصاحبهها سمت شما نخواهد بود؛ پس شما میتوانید با تمرکز بیشتری برروی مصاحبهها و تحلیل آنها وقت بگذارید.
ما در سیمپل اچ آر در تلاش هستیم تا:
- ما اعضای خانواده یکدیگر نیستیم اما برای یکدیگر دوستانی ارزشمند هستیم و خوببودن حالمان برای هم مهم است.
- باتوجه به اینکه پروژههای گوناگونی از کارفرماهای بزرگ کشور انجام میدهیم، هرماه و هرفصل با چالش جدیدی روبهرو هستیم که تقریباً مطمئنیم تیم دیگری تاکنون با آن مواجه نشده است. بنابراین فرصت تجربههای ناب در سیمپل اچ آر برقرار است.
- ما سیمپل نگاه میکنیم. راه حل پیچیدهترین مسائل همیشه بسیار ساده است. هر مسئلهای را که حل میکنیم، به یکدیگر آموزش میدهیم تا در این لذت با یکدیگر شریک شویم.
۳. فرمت سوم نوشتن متن آگهی استخدام
در فرمت سوم متن آگهی جذب نیروی کار، رسماً درحال طراحی یک بنر تبلیغاتی برای موقعیت شغلی خود هستیم. برای اینکه بدانیم چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم، تلاش خود را میکنیم تا از تمام فاکتورهای مارکتینگی در نگارش آن استفاده کنیم تا حداکثر توجه کاندید را به خود جلب کنیم که شامل موارد زیر است:
- دلیل شروع همکاری: چرا باید شخص برای سازمان شما کار کند؟ هدف سازمان شما چیست؟ شخص چه تأثیری ایجاد خواهد کرد؟ این قسمت، از ارزش پیشنهادی سازمان متفاوت است. به جمله استیو جابز فکر کنید: «برای آنانی که آنقدر دیوانه هستند که فکر میکنند میتوانند دنیا را تغییر دهند.» شما باید در فرد، آنقدری اشتیاق ایجاد کنید که حاضر باشد ادامه آگهی شغلی شما را بخواند. باید بدانید که کاندید، بهصورت اتوماتیک، علاقهای به عضویت به سازمان شما ندارد. چند لحظه کوتاه و چند جمله اولیه ممکن است این شور و شوق را در فرد ایجاد کند. (همچنین مطالعه مقاله بازاریابی جذب و استخدام را برای استخدامی جذابتر به شما پیشنهاد میکنیم.)
- ارزش پیشنهادی: در اینجا تلاش میکنیم ارزش پیشنهادی خاص این موقعیت شغلی را بیان کنیم.
- نیازمندیهای شغلی
- جمعبندی
نمونه متن آگهی استخدام فرمت سوم:
چرا سیمپل اچ آر:
ما باور داریم مهمترین قسمت سازمان، واحد منابع انسانی و مهمترین قسمت واحد منابع انسانی، قسمت جذب و استخدام است و جذب و استخدام نیز یک هنر است. ما در سیمپل اچ آر در تلاش هستیم این هنر را هرچه زیباتر به مشتریان ارائه کنیم و باعث رشد خود و پیشرفت مشتریان خود شویم؛ زیرا فقط در چنین حالتی است که در کارمان احساس «معنا» میکنیم.
ما برای شما بهعنوان کارشناس ارشد جذب و استخدام تلاش میکنیم تا:
- شما را تنها محدود به یک حوزه کوچک نکنیم؛ از سِمَت کارشناسی تا سِمَت مدیریت، از برنامهنویس net. تا کارشناس Devops، همگی قسمت از تجربه کاری شما خواهد بود.
- شیوه انجام مصاحبه تنها منوط به مصاحبه شایستگیمحور نمیشود. ما باور داریم مصاحبهکردن یک مهارت ذاتی است که افراد با شیوههای گوناگونی میتوانند آن را پیاده کنند.
- انجام کارهای اداری برعهده همکار شما است و هیچ هماهنگی برای ستکردن تایم مصاحبهها سمت شما نخواهد بود؛ پس شما میتوانید با تمرکز بیشتری برروی مصاحبهها و تحلیل آنها وقت بگذارید.
ما بهدنبال همتیمی جدید هستیم که:
- حداقل ۳ سال سابقه فعالیت در حوزه جذب و استخدام در شرکتهای برنامهنویسی داشته باشد و با مشاغل این حوزه آشنا باشد.
- با شیوههای تحلیل شغل برای بهدستآوردن شایستگیهای موردنیاز آشنایی داشته باشد.
- به مصاحبه شایستگیمحور و نحوه نوشتن گزارش مصاحبه آن مسلط باشد؛ زیرا در طول روز، مصاحبههای زیادی انجام میدهیم و نوشتن گزارش برای جلوگیری از فراموشی اطلاعات ضروری است.
- ترجیحاً دارای توانایی تایپ سریع باشد؛ زیرا بیشتر فرآیندهای اجرایی تیم بهصورت مکتوب پیش میرود.
ما در سیمپل اچ آر در تلاش هستیم تا:
- ما اعضای خانواده یکدیگر نیستیم اما برای یکدیگر دوستانی ارزشمند هستیم و خوببودن حالمان برای هم مهم است.
- باتوجه به اینکه پروژههای گوناگونی از کارفرماهای بزرگ کشور انجام میدهیم، هرماه و هرفصل با چالش جدیدی روبهرو هستیم که تقریباً مطمئن هستیم تیم دیگری تاکنون با آن مواجه نشده است. بنابراین فرصت تجربههای ناب در سیمپل اچ آر برقرار است.
- ما سیمپل نگاه میکنیم. راه حل پیچیدهترین مسائل، همیشه بسیارساده است. هر مسئلهای را که حل میکنیم، به یکدیگر آموزش میدهیم تا در این لذت با یکدیگر شریک شویم.
متن آگهی استخدام را کجا منتشر کنیم؟ بهترین روش درج آگهی استخدام
پس از اینکه دانستیم چگونه متن آگهی استخدام بنویسیم ، حال سؤالی که پیش میآید این است که آگهی استخدام را کجا منتشر کنیم؟ این پرسش مانند این است که بپرسیم «بهترین کانال مارکتینگ یک محصول چیست؟» همانطور که در مارکتینگ، پاسخ این سؤال بستگی به شرایط بازار، محصول و بودجه شما دارد، پس از نوشتن متن آگهی استخدام ، انتخاب فضای انتشار متن آگهی جذب نیروی کار به شرایط شما، رنج حقوقی، موقعیت شغلی، زمانی که استخدام میکنید و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد.
منظور از کانال انتشار آگهی، هرجایی که توسط کارجویان احتمال دیدهشدن وجود دارد، است؛ این کانال میتواند جاببوردها، پیج اینستاگرامی، بیلبورد شهری یا بنر تبلیغاتی در سایتهای مختلف باشد. برای مثال، میبینیم که برای استخدام کارشناس مرکز تماس، شرکت شهر فرش در بازیهای جام جهانی، تبلیغات تلویزیونی رفته است و ازطرف دیگر، کسبوکارهای محلی را میبینیم که برای استخدامهای خود، به چسباندن یک کاغذ پشت ویترین مغازه اکتفا میکنند. مثلاً کسبوکارهای فعال در حوزه برنامهنویسی، از جاببوردی مثل کوئرا استفاده میکنند. انتخاب مکانی مناسب برای انتشار آگهی استخدام پس از نوشتن متن آگهی استخدام ، کاملاً به شما و موقعیت شغلی که بهدنبالش هستید، بستگی دارد.
چگونه بهترین فضای انتشار آگهی استخدام را پیدا کنیم؟
پس از نوشتن متن آگهی استخدام ، پیداکردن بهترین فضای انتشار آگهی استخدام میتواند کمی پیچیده باشد؛ زیرا در هر موقعیت شغلی، باید بهصورت جداگانه بررسی شود. اما بعد از اینکه یک موقعیت شغلی مشخص در سازمانتان را انتخاب کردید، مثلاً در اسنپ، قسمت «رانندگان» را انتخاب کردید، تعداد کل افرادی که در طول زمانی مشخص استخدام کردهاید را پیدا کنید، سپس به هزینهای که برای جذب آنان صرف کردهاید، تقسیم کنید که شامل هزینه تبلیغات (بازاریابی جذب و استخدام) و منابع انسانی و آنبوردینگ و… میشود. حال شما میتوانید بهینهترین کانال جذب و استخدام خود را برای جذب «راننده» پیدا کنید. همچنین با حساب کردن هزینه جذب هرنفر در قسمت رانندگان اسنپ، که مثلاً میشود ۱۰۰ دلار، شما میتوانید پاداشی ۸۰، ۹۰ یا حتی همان ۱۰۰ دلاری، وابسته به میزان اضطراریبودن شرایط، درنظر بگیرید که پرسنل خودتان شخص جدیدی را معرفی کنند.
در بعضی شرایط خاص در انتشار و نوشتن متن آگهی استخدام ، ممکن است شما وارد محاسبه و ضرب و تقسیم شوید. برای مثال، شما بهدنبال استخدام یک نفر مدیرعامل جدید برای مجموعه خود هستید و احتمال آن که اطلاعاتی از قبل از نحوه جذب و استخدام مدیرعامل وجود داشته باشد تا شما بهترین کانال را پیدا کنید، خیلی کم است. علاوهبر این، حساسیت این موقعیت شغلی بهقدری بالاست که بقای سازمان شما به آن بستگی دارد. در چنین شرایطی، ممکن است شرایط «بهرهوری» کانال جذب و استخدام را کنار گذاشته و با هرآنچیزی که برای نوشتن متن آگهی استخدام در توان دارید، وارد تبلیغات و درج آگهی شغلیتان شوید تا به شخص موردنظر برسید. برای مثال، احتمالاً در شهر فرش، که تبلیغات تلوزیونی در جام جهانی پخش میکرد، اینگونه است که تمام زیرساختهای موردنظر آماده شده و مشتریان خوبی دارد و گیر اساسی آن، در قسمت کال سنتر بوده که درحال واردکردن ضرری جبرانناپذیر به بیزینس است. پس در این شرایط، احتمالاً مدیران از بهرهوری کانال جذب چشمپوشی کردهاند و با تمام توان، وارد حوزه تبلیغات برای پرکردن موقعیت شغلی شدهاند.
هدف آگهی شغلی چیست؟
در تمام فرمتهایی که آگهی استخدامی منتشر میکنیم، باید بدانیم که هدفمان این نیست که همه افراد ما را نگاه کنند و دیده شویم. باید در دید افراد درست قرار گیریم و افراد درست را جذب آگهی خود کنیم. میتوان گفت که حتی یکی از اهداف نوشتن متن آگهی استخدام درست این است که افراد نادرست را از فرستادن رزومه منصرف کند. هدف اصلی تمام این آگهیها، در مرحله اول، جذب کاندید متناسب با آن موقعیت شغلی و در مرحله دوم، ایجاد کردن اشتیاق در آنان برای رزومه است.
نوشتن متن آگهی استخدام حرفه ای
برای اینکه آگهی استخدامی خود را یک قدم حرفهایتر کنید و در همین ابتدا، برند کارفرمایی در سازمان خود و تفاوت آن را با سایر سازمانها به کاندید نشان دهید، با اضافهکردن مراحل مصاحبه و نوع مصاحبه در آگهی استخدامی، هم بر شفافیت در فرایند استخدام اضافه کردهاید و هم به کاندید، آرامش خاطر از فرآیند را دادهایم. برای مثال، در هنگام نوشتن متن آگهی استخدام حرفه ای، در آخر آن میتوانید بنویسد که: فرآیند جذب در این موقعیت شغلی به این صورت است که در مرحله اول، یک جلسه آنلاین نیمساعت با واحد منابع انسانی برگزار میشود. سپس یک تست فنی برای شما ارسال میگردد که دو روز برای انجام آن زمان دارید و در مرحله بعد، با مدیر فنی، جلسه حضوری حدوداً دو ساعته در دفتر ونک برگزار میگردد و در آخرین مرحله، جلسه کوتاهی با مدیرعامل مجموعه خواهید داشت.
مدل شایستگی در متن آگهی استخدام
در هنگام نوشتن متن آگهی استخدام باید درنظر داشته باشید که شرکتها در بسیاری از مواقع، در قسمت نیازمندیهای آگهیها شروع به نوشتن تمام شایستگیهای اخلاقی موردنیاز میکنند و تأکید بسیار زیادی هم بر مدل شایستگی دارند: «ما به همتیمی اخلاقمدار، اهل معاشرت، مهارتهای ارتباطی بالا با مدیریت خشم قوی نیاز داریم.» اما این در شرایطی است که ما انسانها واقعاً تعریف مشترکی از شخصی که «بازیکن تیمی» است یا «مدیریت خشم» بالایی دارد، نداریم. «مدیریت خشم بالا» برای شخصی که در قسمت اورژانس بیمارستان کار میکند با شخصی که در کتابخانه مشغول بوده، کاملاً متفاوت است.
محل اصلی سنجش شایستگیهای اخلاقی افراد، در مصاحبه حضوری است. هیچ فردی خود را از ارسال رزومه بهدلیل اینکه مدیریت خشم پایینی دارد، منصرف نمیکند. البته نه اینکه در نوشتن متن آگهی استخدام هیچ شایستگی اخلاقی ننویسیم، اما شاید صرفاً یک یا دو مورد از شایستگیهای اخلاقی بههمراه مثالهایی از مواقعی که از آنها استفاده میشود، بهتر باشد. برای مثال، بنویسیم که: «ما نیاز داریم که شما مدیریت خشم قوی داشته باشید تا وقتی با بیمار بدحال روبهرو شدید، بتوانید خود را کنترل کنید.»
به سادگی، متن آگهی استخدام بنویسید
نوشتن متن آگهی استخدام اگر با خلاقیت همراه شود، هم در واحد منابع انسانی و هم در سازمان، میتواند به یکی از جذابترین کارهای این واحد تبدیل شود. حتی عکسی که در آگهی استخدامی استفاده میشود، اطلاعات زیادی از سازمان شما بیان میکند. اینکه یک عکس صندلی خالی بگذارید و زیر آن، یک متن روتین بنویسید که: «جای شما اینجا خالیه.» یا «منتظر یک همتیمی قوی هستیم.» یا «جای یک لبخند در تیممان کم است» و توقع داشته باشیم که با چنین متن بیذوق و تکراری، کاندیدی درجه یک برای شما رزومه ارسال کند، توقعی بیجا است.
سه فرمت بیانشده در بالا، مانند چارچوب کلی آگهینویسی عمل میکنند و برای اثربخشکردن این فرمتها، خلاقیت و جستجو فراوانی لازم است تا مهمترین قسمت منابع انسانی سازمان، یعنی جذب و استخدام، رشد داشته باشد.
نظرات شما