بهبود فرهنگ سازمانی و اثرات جذب کارجوی جدید بر آن
بهبود فرهنگ سازمانی با استخدام افراد جدید موضوعی است که شاید در نگاه اول تعجبآور باشد اما لازم است نگاهی عمیقتر به آن داشته باشیم. برای اضافه کردن افراد به سازمانتان، به این توجه میکنید که آیا آنان با فرهنگ سازمانی حاکم بر شما سازگار هستند یا خیر؛ اما چرا بهدنبال این نباشیم که با اضافه کردن افراد، این موضوع را تقویت، بهبود و یا تغییر دهیم؟ سیمپل اچ آر در این مقاله بهبود فرهنگ سازمانی با استخدام افراد جدید به شما میگوید که چگونه استخدام بهبود فرهنگی به رشد مجموعه کمک میکند.
استخدام بهبود فرهنگی چیست؟
استخدام بهبود فرهنگی به این معناست که بهجای این که شخصی را انتخاب کنیم که در فرهنگ سازمانی ما، فیت شود؛ فردی را برگزینیم که به ما چیزی اضافه کند و باعث تغییر و بهبود شود.
یعنی فردی را جذب و استخدام کنید که سابقه مشابهی که سایر کارمندان دارند را نداشته باشد، برای آن محله نباشد، تجربیات مشابه نداشته باشد، از آن صنعت که بیشتر کارمندان هستند، نباشد و…
چرا استخدام culture fit شکست خورده است؟
برای بهبود فرهنگ سازمانی در حال حاضر رهبران یک مجموعه بهدنبال جذب افراد با فرهنگی متفاوت هستند تا به روش استخدام بهبود فرهنگی، رشد مجموعه را بهدنبال داشته باشند. این در حالی است که مدیران جذب و استخدام و مدیران سازمانها، مدتهاست که بهدنبال افرادی هستند که از نظر فرهنگی با آنها شباهت داشته باشند. از این طریق، مدت زمان مورد نیاز برای این که این افراد تازهوارد، با رویکرد و عملکرد تیم فعلی همساز شوند، کاهش یابد و سیستم، بدون کوچکترین تغییری و چالشی به مسیر خود ادامه دهد.
اما مشکل آن جاست که با توجه به بازار متلاطم و پرتغییر این دنیا و بهخصوص ایران، کمتر تیم و صنعتی وجود دارد که اعتقاد داشته باشد که مسیری که میرویم، ایدهآل است. ما به هیچ تغییری احتیاج نداریم. صنعت ما چند صد سال است که به همین شکل حرکت میکند؛ چراکه افراد بهدنبال بهبود فرهنگ سازمانی خود هستند و این افکار، مانع این کار است.
حال با درنظر گرفتن این که بازارها با سرعت بسیار زیادی درحال تغییر هستند و ما هم نیاز داریم که با این بازارها بهسرعت تغییر کنیم، پس لازم است از محدوده امن خود خارج شویم و کاری کنیم که تیمهای ما نیز خارج شوند. این کار جز با اضافه کردن افرادی متفاوت از فرهنگ سازمانیمان، امکانپذیر نخواهد بود.
تأثیر تفاوت فرهنگی همکاران در بهبود فرهنگ سازمانی
حال سؤالی که مطرح است این است که تأثیر تفاوت فرهنگی همکاران در بهبود فرهنگ سازمانی چیست؟ پاسخ بسیار ساده است! چون این تفاوت فرهنگی باعث میشود که افراد برای این که دلیل کار خود را توضیح دهند، بیشتر وقت بگذارند و استدلال کنند تا همکارانشان قانع شوند (چون بقیه همکارانشان بگکراند کاری و طرز فکر مشابهی ندارند)، و این زمان و توضیح بیشتر، باعث پیدا شدن راه حلهای جدید و خلاقانهتر میشود.
اثر استخدام افراد جدید با فرهنگی متفاوت بر فرهنگ سازمانی
در واقع برای شما بهتر است که افرادی را جذب کنید که متفاوت از شما فکر کنند؛ با شما فرق داشته باشند و تیمهایی با تفاوت (diversity) بالاتری تشکیل دهند.
تیمهایی متفاوت با فرهنگ سازمانی شما تا ۳۵ درصد عملکرد بهتری را در مقایسه با تیمهایی که با یکدیگر شبیهتر هستند، دارند.
و مؤثرترین بازو برای ایجاد اینچنین تیمهایی، در جذب و استخدام است. این جا به استخدام بهبود فرهنگی سازمان روی میآوریم.
راهکار استخدام بهبود فرهنگی چیست؟
چگونه میتوانیم افرادی با دیدگاه متفاوت را برای بهبود فرهنگ سازمانی جذب کنیم؟ در این جا راه حلی مناسب برای این کار را به شما ارائه میدهیم.
- تغییر دیدگاه!
این جمله کلیشهای را باید دور ریخت که ساختن فرهنگ سازمانی ایدهآل، با کنار هم گذاشتن افرادی که فرهنگشان یکی است، میسر میشود. ما بهدنبال افرادی هستیم که بتوانند باعث بهبود فرهنگ سازمانی ما شوند، آن را تغییر دهند و راهکارهای ما را برای مسائل به چالش بکشند. اما قبل از آن، باید بدانیم که فرهنگ فعلی سازمان ما چیست و میخواهیم به کدام فرهنگ سازمانی حرکت کنیم.
چگونه فرهنگ سازمانی خود را بسنجیم؟
برای سنجش فرهنگ سازمانی و بهبود آن میتوانید از این سه سنجه و به روشهای گوناگون، کمک بگیرید.
- احساسات
کارمندان شما درباره سازمانتان چه احساسی دارند؟ کسانی که از سازمانتان رفتند، چه احساسی دارند؟ کسانی که درحال استخدام در سازمانتان هستند چطور؟
- رفتار
رفتار کارکنان شما با مشتریان چطور است؟ آیا مشتری مداری دارید؟ رفتار مشتریان با سازمان شما چه؟ رفتار کارکنان شما با خود شما چطور؟
- ارتباط
ارتباط کارکنان با یکدیگر چگونه است؟ ارتباط کارکنان یک واحد با واحد دیگر چطور؟
با سنجیدن، سؤال کردن، پرسیدن و نگاه کردن به این سه ملاک، احتمالاً به اطلاعات و کلمات مشابهای خواهید رسید. ممکن است در انتهای این بررسیها تنها به سه کلمه برسید. ممکن است به یک صفحه؛ ممکن است یک عبارت. در حال حاضر، این همان فرهنگ سازمانی شماست.
برای شما چه چیزی ارزش است؟
حال که فرهنگ واقعی سازمانتان را سنجیدید، نگاهی به ارزشهای واقعی خود بیاندازید. چه چیزی برای شما واقعاً مهم است؟ چه چیزی باعث بقا و رشد سازمانتان تاکنون شده است؟
در ادامه از چند موردی که نوشتهاید، تنها ۳ مورد و فقط سه مورد را بهعنوان خط قرمز سازمان، مدل شایستگی و ملاک جذب و استخدامتان در نظر بگیرید تا بتوانید به بهبود فرهنگ سازمانی خود کمک کنید.
در ادامه …
اجازه دهید بقیه موارد فرهنگی، متفاوت شود. اجازه دهید آن دایره وسیعی که بهعنوان حریم امن سازمانتان بود، رفتهرفته کاهش یابد و با فرهنگهای متفاوت روبهرو شود.
به یاد داشته باشید…
اگر تا قبل از خواندن این مقاله برای بهبود فرهنگ سازمانی با استخدام افراد جدید، ۷ ملاک فرهنگی برای خود داشتید؛ ابتدا آن را ۵ ملاک، سپس ۴ و درنهایت به ۳ ملاک برسانید. این سه ملاک میتواند برای سازمان خدماتی، مسئولیتپذیری، توجه به مشتری و نظم باشد. میتواند برای سازمانهای صنعتی، حفظ ایمنی و اخلاقمداری باشد. میتواند در سازمانی تحقیقاتی، پذیرای تغییر و نتیجهگرا باشد.
سپس با درنظر گرفتن همان چند ملاک، درها را برای افراد متفاوت، باز کنید. اگر تاکنون تیم خود اکثراً خانم بودند، آقا اضافه کنید. اگر مذهبی هستند، غیرمذهبی اضافه کنید. اگر سیاسی نیستند، سیاسی اضافه کنید. اگر اهل محله نیاوران هستند، از محله شوش اضافه کنید. کاری کنید تیمتان پویا بماند و افراد برای توضیح عقاید و دلایل تصیماتشان، تلاش بیشتر کنند و درنتیجه، خلاقیت سازمانی، پویایی و نوآوری در محیط کار را بیشتر کنید.
نظرات شما