parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

قیف استخدام (قیف بازاریابی استخدام) چیست و چه مراحلی دارد؟

قیف استخدام (قیف بازاریابی استخدام) چیست و چه مراحلی دارد؟

قیف استخدام (قیف بازاریابی استخدام) چیست؟

قیف استخدام و یا بهتر است بگوییم قیف بازاریابی استخدام ، یک اصل مهم در فرایند جذب و استخدام است. وقتی برای یک موقعیت شغلی در سازمانمان به‌دنبال نیروی انسانی کارآمد هستیم، در واقع تلاش می‌کنیم که آن موقعیت شغلی خاص را به فردی که از نظر ما صلاحیت دارد، بفروشیم. از این رو استخدام و بازاریابی، وجه اشتراک‌های بسیاری دارند تا جایی که می‌توانیم بگوییم استخدام برادر بازاریابی است. با ما در این مقاله قیف استخدام از سیمپل اچ آر همراه باشید تا مراحل آن در بازاریابی جذب و استخدام را فرا بگیرید.

ما در دوره جذب استخدام به‌طور کامل و مفصل، به آموزش کامل جذب و استخدام پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم ازطریق لینک زیر، حتماً آن را مشاهده کنید.

تفاوت قیف فروش و قیف استخدام

با دیدن کلمه قیف، احتمالاً به یاد کلمه قیف فروش می‌افتید. اما این قیف با قیف استخدام تفاوت‌هایی دارد. برای اینکه در فروش شغل به متقاضی موردنظرمان موفق عمل کنیم، بهتر است از تکنیک‌های بازاریابی وام بگیریم و موفقیتمان را تضمین کنیم. می‌خواهیم از «قیف فروش» برای ساخت «قیف استخدام» استفاده کنیم و در این راه برای اینکه بهتر متوجه موضوع بشوید، از مثال‌های قیف فروش استفاده می‌کنیم.

قیف فروش

  1. بالای قیف: آگاهی

در این‌جا خریدار متوجه خواسته‌های خود می‌شود و دنبال راه‌حل‌های متفاوت می‌گردد.

  1. وسط قیف: توجه

در مرحله میانی قیف فروش، خریدار جزئیات نیازهای خود را متوجه می‌شود و به‌دنبال راه حل خاص می‌گردد.

  1. پایین قیف: تصمیم

درنهایت، خریدار روی نیاز خود تسلط کافی را دارد و چند فروشنده را در نظر گرفته تا از بین آن‌ها تصمیم نهایی را برای خرید بگیرد.

حالا که با قیف بازاریابی آشنا شدیم، بیایید سفر یک کارجو در مسیر استخدام را در این الگو جایگذاری کنیم:

قیف استخدام

  1. بالای قیف: آگاهی

در مرحله آگاهی در قیف استخدام، کارجو در یکی از این دو موقعیت قرار دارد:

  • آماده درخواست است و مستقیماً وارد مسیر می‌شود.
  • منفعل است و شاید ماه‌ها در این مرحله بماند.

نوع ارتباط شما با این دو مدل نامزد کاملاً متفاوت بوده و اولین اقدام شما که «اولین نقطه تماس» گفته می‌شود، بسیار مهم است. برای شفافیت بیشتر، تصور کنید یک متقاضی برای شما رزومه فرستاده و مستقیماً از شما درخواست کار کرده یا شما رزومه او را در یکی از پلتفرم‌ها یافته‌اید. به‌طور قطع، برای هر یک از این موقعیت‌ها باید عملکرد متفاوت داشته باشید.

  1.  وسط قیف: توجه

شاید مهم‌ترین مرحله قیف استخدام همین است که فردی از اینکه یک نامزد بالقوه باشد، تبدیل به متقاضی فعال می‌شود. در این مرحله، نامزد درباره سازمان شما تحقیق و جستجو می‌کند، درباره کارفرما بیشتر اطلاعات کسب می‌کند و آماده مراحل استخدام می‌شود.

  1. پایین قیف: تصمیم

«تصمیم» آخرین و پراسترس‌ترین مرحله قیف بازاریابی استخدام برای کارجو است. اینجاست که شما باید کار بیشتری انجام دهید. او را رها نکنید با فرستادن ایمیل و ایجاد ارتباط بیشتر به متقاضی یادآوری کنید که چرا باید به سازمان و فرهنگ سازمانی در مجموعه شما اعتماد کند و علاقه‌مند شود.

حالا که با قیف بازاریابی استخدام آشنا شدید، بیایید ببینیم چطور می‌توانیم این ایده را عملی کنیم.

مراحل قیف استخدام چیست؟

  • احترام

یکی از مهم‌ترین مراحل قیف استخدام، احترام است. تجربه متقاضی در مسیر استخدام بسیار مهم بوده؛ بنابراین بهتر است کارهایی انجام دهید تا نشان‌دهنده این باشد که زمان، انرژی و توانایی‌های متقاضی برای شما محترم هستند. با این ‌کار، نه تنها ارزش و اعتبار نام تجاری خود را بالاتر می‌برید؛ بلکه فرآیند استخدام، بازدهی بیشتری خواهد داشت. اما سؤال اینجاست که چگونه این احترام را نشان دهید؟ پاسخ آن مشخص است: با نقاط تماس در تمام طول فرآیند استخدام.

  • اطلاع (آگاهی)

در طی مراحل قیف استخدام، اطلاع (آگاهی)، حتی قبل از اینکه کارجو متقاضی شما شود، باید شروع گردد. باید از حضور خود در رسانه‌های اجتماعی، تعامل با دنبال‌کننده‌های خود، پاسخ به نظرات وبلاگ و به‌طور کلی، آگاه بودن از وجود این افراد مطمئن باشید. اطمینان حاصل کنید که محتواها درست و کامل هستند و جزئیات کار سازمان را توصیف می‌کنند؛ چراکه این اولین نقطه تماس شما با کارجو است. اگر محتواها عالی و جذاب باشند، کارجوها را جذب می‌کنند. در این‌صورت، آن‌ها محتوای شما را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند، نظر می‌دهند و درنهایت، برای دیگران ارسال می‌کنند. همچنین نحوه پاسخ‌گویی شما نیز بسیار مهم است؛ برای مثال، فقط برای همه ننویسید: «باتشکر از نظر شما.» برای هرنظر یا هررفتار در فضای مجازی، پاسخی منحصربه‌فرد بدهید یا سؤال بپرسید و ارتباط بیشتری ایجاد کنید.

  • توجه

همان‌طور که گفته شد، «توجه» مهم‌ترین مرحله‌ از قیف بازاریابی استخدام است. در این مرحله، توجه کارجویان به سمت سازمان شما منعطف شده است. لینکدین، سایت و دیگر نقاط دسترسی به سازمان شما را زیرورو می‌کنند و دنبال اطلاعات بیشتر می‌گردند. آن‌ها می‌خواهند از پشت صحنه سازمان شما باخبر شوند. پس این نقطه تماس را جدی بگیرید و هرگونه تغییر را اطلاع‌رسانی کنید.

  • تصمیم

استرس مرحله تصمیم را از قیف استخدام برای کارجویان کم کنید. تنها راه این است که شفافیت در فرایند استخدام را الگو قرار دهید و هرچه شفاف‌تر با آن‌ها در تماس باشید. مثلاً اگر در تصمیم‌گیری تأخیر دارید، با آن‌ها درمیان بگذارید. اگر مدیر دیگری قرار است با آن‌ها ملاقات کند، حتماً اطلاع دهید تا بتوانند در تقویم خود برای ملاقات وقتی درنظر بگیرند. با آن‌ها به گونه‌ای رفتار کنید که گویی اولویت اول شما هستند. این مسأله باعث ایجاد حس راحتی و مهم بودن در آن‌ها می‌شود.

جمع بندی

همانطور که می‌بینید، الگوی قیف استخدام، ترسیم‌کننده تجربه خوب سفر نامزد است. با رعایت این نکات، کارجو از اولین تماس، یعنی مواجهه با محتواهای ارائه شده از سازمان شما تا استخدام، خوشحال خواهد بود و تجربه بسیار رضایت‌بخشی خواهد داشت. احترام به متقاضی باعث می‌شود او مطمئن شود پس از شروع کار نیز مورد توجه و احترام قرار می‌گیرد.

5 / 5. 18

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

2 پاسخ به “قیف استخدام (قیف بازاریابی استخدام) چیست و چه مراحلی دارد؟”

  1. رمضانی گفت:

    خیلی اطلاعات جالبی درباره قیف استخدام دادید مخصوصا اونجا که با قیف فروش مقایسه کردید هم عالی بود

    پسندیدم! ۱
    نپسندیدم! ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *