parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

سلامت روان در محیط کار به روش فرهنگ سازمانی گوگل

سلامت روان در محیط کار و فرهنگ سازمانی گوگل

سلامت روان در محیط کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده؛ چراکه یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود سازمان کار خود را به خوبی جلو ببرد، وجود آرامش در کارمندان و محیط کار است. یکی از مجموعه‌هایی که این بهداشت روان در آن به‌خوبی در جریان بوده، گوگل است.

درباره فرهنگ سازمانی گوگل، تصاویر زیبای فضای کاری، امکانات، پاداش‌دهی و هزاران مورد دیگر، شنیده‌ایم؛ اما اینجا در سیمپل اچ آر با نگاهی عمیق‌تر به هسته اصلی گوگل، یعنی فرهنگ سازمانی که آن‌ها را توانمند ساخته که چنین کارهایی خارق‌العاده رقم بزنند را بررسی کنیم. مثل همیشه تلاش کرده‌ایم که در این مقاله سلامت روان در محیط کار، با بررسی اصلی‌ترین عامل موفقیت در فرهنگ، با حذف موارد اضافی و ایجاد تمرکز، با نگاهی عمیق به گوگل نگاه کنیم و سعی کنیم به‌عنوان یکی از الگوی‌های سازمانی موفق در دنیا، آن را در ذهنمان نگه‌داریم و بتوانیم در جای مناسب خود، استفاده کنیم.

سلامت روان در محیط کار چیست؟

می‌خواهیم در ابتدا بررسی کنیم که سلامت روان در محیط کار چیست؟ درست کردن فضایی که دارای آرامش روانی باشد، یعنی ایجاد فضایی که در آن پذیرش اشتباه و نشان دادن اشتباهی که شخصی مرتکب شده است، پذیرفته شده باشد، هردو شرط از لزوم ایجاد فضای آرامش روانی در محل کار است. یعنی وقتی بعد از این که شما در فضایی که دارای آرامش روانی است، اشتباهی می‌کنید، در اولین مرحله، خودتان به‌راحتی می‌پذیرید که اشتباه کرده‌اید و در مرحله دوم، بیان می‌کنید که اشتباه کرده‌اید و نگرانی از برخورد دیگران ندارید. (البته منظور، برخورد غیرسازنده است، وگرنه صحبت با دید یادگیری از اشتباه بسیار سازنده است.)

اهمیت سلامت روان در محل کار

برای این که اهمیت سلامت روان در محیط کار را بهتر متوجه شویم، بیایید یک مثال بزنیم. پسربچه‌ای را تصور کنید که در آزمایشگاهی وارد می‌شود، مواد شیمیایی مختلفی وجود دارد و او می‌تواند تمام آن‌ها را به هرشکلی که بخواهد، باهم ترکیب و آزمایش کند و یاد بگیرد. اگر هم اشتباهی از او سر بزند، انفجاری صورت گیرد یا وسیله‌ای بشکند، مسئول آزمایشگاه، اول از همه از سالم بودن پسر مطمئن می‌شود و سپس بدون کوچک‌ترین برخوردی، به او نحوه درست کار را آموزش می‌دهد و دوباره کنار می‌رود. (با فرض اینکه پسر، از آزمایشگاه لذت می‌برد.) می‌توانید تصور کنید چنین فضای پرآرامش و حمایت‌گری، چه تأثیری در رشد پسر خواهد داشت؟

اگر توانستید چنین فضایی را با ایجاد سلامت روان در محیط کار ایجاد کنید، که اگر کسی اشتباهی کرد و خسارتی درست کرد، بدون ترس از برخورد شما به کارش ادامه دهد و فقط از اتفاق پیش آمده یاد گرفته باشد، فضای آرام روانی ایجاد کرده‌اید.

تاثیر محیط روانی ناسالم بر عملکرد کارکنان

تاثیر محیط روانی ناسالم بر عملکرد کارکنان در کارکرد سازمان به خوبی مشخص خواهد شد. چراکه ما انسان‌ها به صورت ذاتی علاقه‌ای به بیان موضوعاتی که چالش‌برانگیز است، در فضایی که احساس ناامنی کنیم، نداریم و سعی می‌کنیم خود را حفظ کنیم.

اگر سلامت روانی در محیط کار وجود نداشته باشد، ما سؤال کمتر می‌پرسیم، کمتر بحث می‌کنیم، کمتر ایده می‌دهیم و به صورت کلی، منزوی می‌شویم.

ما این احساس ناامنی را در فضاهای ناشناخته و با افراد غریبه بیشتر احساس می‌کنیم. پس به صورت طبیعی، محیط‌های کاری ما دارای آرامش روانی نیستند! پس درست کردن چنین فضایی، نیازمند انرژی و توجه است.

آرامش روانی ؛ راز فرهنگ سازمانی گوگل

آرامش روانی، راز فرهنگ سازمانی گوگل است که در این سال‌ها توانسته با تقویت و تأکید هرچه بیشتر بر این جمله، پیش‌برنده آنان باشد:

اشکالی ندارد اگر می‌خواهید تجربه جدید کنید. ما شما را حمایت می‌کنیم؛ حتی اگر اشتباهی پیش بیاید.

راهکارهای حفظ سلامت روان در محیط کار

تا به اینجا پی بردیم که چرا حفظ بهداشت روانی در محیط کار اهمیت دارد. حال می‌خواهیم از راهکارهای حفظ سلامت روان در محیط کار پرده‌برداری کنیم تا بتوانید بهترین نتیجه را ایجاد کنید.

  • همه اشتباه می‌کنند، ما هم همینطور!

باید نشان دهید و باور ایجاد کنید که اشتباه کردن، جرم نیست. سلامت روان در محیط کار در اولین قدم، با پذیرش این جمله شروع می‌شود: “من اشتباه کردم!”

از خود به عنوان مدیر سازمان گذشت کنید. جلسه‌ای ترتیب دهید و خودتان شروع کنید. از یک موقعیت چالش‌برانگیز که تصمیم اشتباهی گرفتید و باعث ضرر زدن به شرکت شد یا شکست در مسیر شغل حرفه‌ای‌تان به حساب می‌آمد، صحبت کنید. بگویید که چه اتفاقی افتاد و چه چیزی یاد گرفتید. فضا را برای پذیرش خطای دیگران و ایجاد آرامش روانی آماده کنید. می‌توانید در ادامه از بقیه همکارانتان بپرسید که در چه موقعیت سخت دیگری قرار گرفته بودند و تصمیمشان چه بوده است؟ چرا اشتباه کردند و چه چیزی از آن یادگرفته‌اند. این کار می‌تواند به عنوان یکی از اولین قدم‌ها برای ایجاد سلامت روان در محیط کار، بسیار مؤثر باشد.

  • بر روی عملکرد توجه کنید!

صحبت کردن شفاف، پذیرفتن اشتباه و یاد گرفتن از آن و همچنین، بیرون آمدن از فضای امن خودمان، نیازمند دلیل است! بهبود عملکرد و رشد سازمان، می‌تواند دلیل خوبی باشد؛ که البته دلیل اصلی نیز است.

در فضای امروز کسب و کارها که هرروز با یک چالش روبه‌رو هستند، اگر اعضای تیم، چیزی که احساس می‌کنند را به راحتی بیان نکنند، اگر ریسکی را که در جلو می‌بینند، اطلاع ندهند، اگر اشتباهی که می‌کنند را نپذیرند تا پروسه اصلاح شود، سازمانمان پیشرفت نخواهد کرد و می‌دانیم بیان چنین صحبت‌هایی در سازمان، فقط در شرایطی ممکن است که سلامت روان در محیط وجود داشته باشد.

  • «مشکل کجاست؟» به جای «اشتباه کردی»

آرامش روانی به این معنی نیست که صبح به صبح به عنوان مدیر سازمان، تک به تک افراد سازمان را بشورید و متهم کنید و اسمش را بگذارید: پذیرش اشتباه را داشته باشید!

درواقع شما باید انرژی بسیار بیشتری صرف کنید. ظرافت دو چندان لازم است و نکته‌بینی بسیار بیشتر می‌طلبد.

برای ایجاد سلامت روان در محیط کار در تیم کاری، وقتی مشکلی را می‌بینید، باید فضایی را ایجاد کنید که خود شخص نیز متوجه اشتباهش شود. منظور این نیست که با تیکه و کنایه فرد را متوجه اشتباهش کنید، منظور این است فرایند فکر کردن و رسیدن به مسئله را به او نشان دهید؛ یعنی اینکه:

  1. اشکالی که دیده‌اید را به عنوان یک اتفاق بازگو کنید. (با حالت پوکر و بدون احساس خوب یا بد این کار را انجام دهید.)
  2. از فرد بخواهید تا با شما در این اتفاق همراه شود تا نقاطی که غیرعادی یا نادرست است را خود فرد در این مرحله ببیند.
  3. راه حل بپرسید. بعد از اینکه اشکال را فرد متوجه شدید، به دنبال گرفتن راه حل از خود شخص باشید. به هیچ‌وجه راه حل خود را ارائه نکنید. در این مرحله و اگر راه حل مطرح شده نیز درست نبود، بعد از مدتی و پس از جلسه، راه حل خود را مطرح کنید.
  • «مشکل کجاست» را چطور گفتم؟

بعد از اینکه این پروسه را با اعضای تیمتان طی کردید و مشکل برطرف شد، از فرد بپرسید که آیا پیامتان را به درستی رسانده‌اید؟ آیا چیزی در فرایند انتقال پیام باعث ناراحتی شخص شده است؟ به صورت کلی، پرسیدن سه سؤال زیر می‌تواند هرگونه نگرانیتان را از نحوه انتقال پیام برطرف کند و درنهایت، سلامت روان در محیط کار را حفظ کند:

  1. مشکل به خوبی برطرف شده؟ راه حل درست بود؟
  2. در فرایند انتقال مشکل، چه احساسی به فرد دست داده است؟
  3. اگر دوباره مشکلی پیش آمد، چطور می‌توانم پیامم را بهتر برسانم؟

به سادگی، سازمان را گوگلی کنید!

رسیدن به سلامت روان در محیط کار و فضای امنی که گوگل تجربه می‌کند، نیازمند سال‌ها تحقیق و پژوهش است و پیچیدگی خود را دارد؛ اما نزدیک‌تر شدن به آن با رعایت چند نکته ساده و کاربردی ممکن است:

  1. جلسه‌ای ترتیب دهید و در آن، از آخرین اشتباهی که کردید صحبت کنید.
  2. بقیه را ترغیب کنید که درباره اشتباهاتشان صحبت کنند.
  3. فرایند برخورد با اشتباه در سازمان را مجدد طراحی کنید.
  4. قرار نیست وقتی شخصی اشتباهی مرتکب شد، با آن مثل متهم برخورد کنید.
  5. به جای اتهام، از شخص سؤال بپرسید، با آن همراه شوید و کاری کنید که به حل مسئله برسد.
  6. بعد از حل مسئله، بازخورد بگیرید که مشکل را چگونه بیان کردید.
  7. هربار و با دیدن هرمشکلی، تمام قدم‌های بالا را تکرار کنید. هیچ راه میانبری برای ساخت فرهنگ وجود ندارد.

5 / 5. 9

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *