ساختن تیم قوی در محیط کار
ساختن تیم قوی، گروهی که در مقابل سختیهای بازار کسب و کار دوام بیاورد، از رازهای طراحی سازمان موفق است. در ایران اما بهدلیل شرایطی بسیار متلاطمتر از بازارهای جهانی، ساختن آن اهمیت بیشتری پیدا میکند. ایجاد دستهای که تحمل چالشهای این بازار را داشته باشد، درصورتی دوام میآورد که از نظر ویژگیهای اخلاقی و قدرت، احتمالاً بسیار قویتر از تیمهای سایر کشورها باشد. شاید یکی از بهترین نقاطی از جهان که میتوانید اهمیت واحد منابع انسانی را در آن درک کنید، ایران باشد. شما بهعنوان فعال منابع انسانی، با کمک به ساختن یک تیم قوی، که درواقعیت ساختن فرهنگ «قوی» است، میتوانید تا حد مناسبی بهعنوان شریک استراتژیک سازمان خود عمل کرده و جلوی خسارات فراوانی را بگیرید. در ادامه این مقاله ساختن تیم قوی از سیمپل اچ آر، ابتدا فاکتورهای اصلی یک تیم قوی را معرفی و سپس راهکارهای ساختن آن را پیشنهاد میدهیم.
ویژگی تیم های قوی
برای ساختن تیم قوی لازم است تا ویژگیهای آنها را در تیم سازی بشناسیم. اما آیا گروههای قوی، فقط همین چند ویژگی را دارند؟ قطعاً گروههای قوی، یعنی تیمهایی که دارای فرهنگ قوی هستند و عملکرد خوبی دارند، دارای ویژگیهای بسیاری دیگر نیز هستند؛ اما این چهار ویژگی بیان شده از فاکتورهای اصلی مشترک بین این تیمهای قوی و موفق بوده است که هیچ کدامشان شما را در طراحی تیم محدود نمیکند و تنها در تلاش است تا با ایجاد تصویری شفافتر نسبت به تیم کاری موفق، در طراحی آنها به شما کمک کند. بهطور کلی، تیمهای قوی دارای چهار ویژگی زیر هستند:
- شفافیت
آیا اعضای تیم شما با یکدیگر صحبت صادقانه و شفاف دارند؟ برای مثال، میتوانند روبهروی یکدیگر بنشینند و درباره اشتباهی که انجام دادهاند، صحبت کنند؟ چقدر میتوانند به یکدیگر بازخورد شفاف بدهند و همکاری تیمی داشته باشند؟ یکی از ملاکهای اصلی برای ساختن تیم قوی، صداقت در بین اعضا است و این صداقت را از شفافیت در مکالماتی که با یکدیگر دارند، میتوانید متوجه شوید.
- انعطاف پذیری
درباره اهمیت انعطافپذیری در مقالات مختلفی صحبت کردهایم؛ از موفقیت کار تیمی در مایکروسافت گرفته تا مهارت های مدیریتی. اهمیت این موضوع بر شخصی پوشیده نیست؛ اما منظور از انعطافپذیری در ساختن تیم قوی ، «راه حلگرا» بودن اعضا آن در مواجه با مشکلات است. یعنی وقتی افراد با مشکلی روبهرو میشوند، به جای آن که درگیر واکنشهای احساسی شوند، برروی حل آن تمرکز میکنند.
- اهمیت دادن
آیا وقتی فردی از اعضای سازمان بیمار میشود، اعضای دیگر، جویای احوال او میشوند؟ اهمیت دادن به یکدیگر، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر موفقیتهایی که در مسیر شغلی افراد بهدست میآورند، از موضوعاتی است که تیم را قوی میکند. وقتی اعضای گروه بدانند که وقتی حالشان بد باشد، سایر افراد آن جا هستند که از آنان مراقبت کنند و زمانی که موفق میشوند، بازهم سایر اعضا هستند تا باهم جشن بگیرند. این احساس آرامش در ساختن تیم قوی ، باعث بهبود عملکرد در تیم و تقویت روحیه «قوی» بودن میشود.
- تقاضای کمک
برای همه تیمها پیش میآید که در فرآیند انجام کار به مشکل برخورد کنند و برای حل آن، به کمک نیاز داشته باشند. تیمهای قوی درخواست کمک کردن از یکدیگر را نشانه ضعف نمیدانند، بلکه راهکاری برای بهبود عملکرد کل گروه میدانند. همچنین به این موضوع باور دارند که هدف، موفقیت پروژه است، نه اینکه یک شخص بتواند همه کارها را بهتنهایی انجام دهد.
چگونه تیم قوی بسازیم؟ روش ساختن تیم قوی
برای ساختن تیم قوی، چهار ویژگی از آنها را برایتان بیان میکنیم و در ادامه، چند راهکار عملی، برای اینکه بتوانید این چهار ویژگی را در تیم خود تقویت کنید پیشنهاد میدهیم:
- فیل اتاق
اصطلاح فیل داخل اتاق، که اشاره به وجود چیزی ناخوشایند داشته ولی شخصی جرئت صحبت کردن درباره آن را ندارد. یکی از کارهایی که میتوانید برای افزایش صداقت و همچنین شفافیت سازمانی انجام دهید، تشویق به صحبت کردن درباره مسائل دشوار در سازمان است. مانند صحبت کردن درباره امنیت شغلی، شرایط حقوقی، عملکرد ضعیف سازمان در سالهای گذشته یا هر چیز دیگری که احساس میکنید در ذهن دیگران بوده و صحبت کردن درباره آن دشوار است که همین کار در ساختن تیم قوی ، نقش موثری دارد. (مقاله گوش دادن به کارکنان به شما کمک میکند تا این مهارت، که مهمترین مهارت واحد منابع انسانی بهشمار میآید را بهخوبی فرا بگیرید.)
- ویزیتور بیطرف
برای اینکه به ایجاد این مکالمه صادقانه در سازمان کمک کنید، یک راهکار، استفاده از شخصی بیرون از سازمان و بیطرف است. به این ترتیب که از او میخواهید درباره موضوع یا مشکل پیش آمده، تحلیل ارائه دهد تا مشکل را برطرف کنید یا اینکه از وی درخواست کنید تا شرایط را بررسی و مشکلی را بیان کند.
- داستانسرایی
همه ما در زندگی داستانهایی داریم که ارزش بیان کردن دارند و همه اعضای تیم نیز داستانهایی دارند که ارزش شنیدن دارد. دعوت کردن اعضای سازمان به بیان کردن داستانهای زندگیشان، از لحظات حساس بالا و پایین زندگی، میتواند کمک خوبی به ایجاد این صداقت و شفافیت در ارتباط بین اعضای گروه و ساختن تیم قوی کند. البته برای اینکه حریم شخصی افراد در این مراسم حفظ شود، بهتر است قوانینی گذاشته شود. برای مثال، اینکه کسی حق سؤال پرسیدن درباره داستان شخص بعد از اتمام مراسم ندارد.
- هر شخصی نگران است
یکی از کارهایی که تیمهای قوی انجام میدهند، بیان نگرانیها و ترسهای خود از شرایط موجود و اعضای آن است. برای اینکه بهعنوان مدیر سازمان بتوانید این گفتگوها را برای ساختن تیم قوی شکل دهید، میتوانید از هر یک از افراد بخواهید احساسی که به گروه دارند را بیان کنند. همچنین اضافه کردن یک قانون به بیان این احساسات، میتواند جلوی منفی و مخرب شدن آن را بگیرد و آن قانون، این است که از افراد بخواهید سهم خود را در بهبود آن نگرانی یا ناراحتی بیان کنند.
- اهمیت فراوان
برای اینکه کاری کنید که اعضا به یکدیگر اهمیت دهند، باید اول از همه خودتان نشان دهید و ثابت کنید که برای آنها اهمیت ویژهای قائل هستید. علاوهبر این، بهتر است نشان دهید که متوجه پیشرفتی که تیم کرده، شدهاید و تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات انجام میدهید.
- چک کردن دما
اول هرجلسه میتوانید با پرسیدن دو سؤال ساده، وضعیت کل تیم را بررسی کنید و همان ابتدا متوجه شوید که آیا شخصی وجود دارد که نیاز به کمک داشته باشد یا خیر:
- به سطح انرژی خودت از یک تا پنج چه نمرهای میدی؟ (چقدر شخص انرژی دارد.)
- به منفی یا مثبت بودن انرژی خودت از یک تا پنج چه نمرهای میدی؟ (این انرژی جنبه مثبت دارد یا منفی.)
برای ساختن تیم قوی و با پرسیدن این سؤال و احتمالاً شنیدن اینکه شخصی انرژی یک و جهت آن را منفی میداند، شخص در حالت افسردگی قرار دارد. احتمالاً جلسه را چند دقیقهای متوقف میکنید و به وضعیت او رسیدگی میکنید. یا برای مثال، وقتی شخصی انرژی خود را پنج و جهت آن را منفی میداند، یعنی درحالت عصبانیت است. همچنین با پرسیدن این سؤال و ایجاد شدن لحظاتی توجه واقعی بررسی وضعیت شخص، مکالمه بین افراد صمیمیتر و صادقانهتر میشود.
به سادگی، تیمتان را قوی کنید
طراحی و ساختن تیم قوی ، یک «اتفاق» نیست که یک بار آن را انجام دهید و گروه شما قوی شود؛ بلکه یک فرآیند مستمر است که در آن باید بهصورت مداوم حرکت کنید تا رفتهرفته، تیمی قوی داشته باشید. مانند یک باطری که نیاز به شارژ دارد، تیم قوی نیز نیاز به شارژ دارد و شارژ کردن آن ازطریق ایجاد مکالمه صادقانه، بیان داستانهای زندگی شخصی، اهمیت دادن به وضعیت یکدیگر و بیان نگرانیها امکانپذیر است.
نظرات شما