parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

رفتار مدیران حرفه ای | چه چیزی یک مدیر را در سازمان خاص می کند؟

رفتار مدیران حرفه ای | چه چیزی یک مدیر را در سازمان خاص می کند؟

رفتار مدیران حرفه ای

رفتار مدیران حرفه ای به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد؛ یعنی نمی‌توان یک استاندارد کلی طراحی کرد و گفت که مدیرانی که خوب هستند، این ویژگی‌ها را دارند. مدیر حرفه‌ای در یک شرایط محیطی مشخص و در یک سازمان مشخص برای افرادی مشخص، حرفه‌ای است. برای مثال، نمی‌توان گفت که مدیران حرفه‌ای، همگی توانایی برنامه‌ریزی بالایی دارند، خوش‌برخورد بوده، فروشندگانی قوی هستند یا هر ویژگی دیگری به آنان نسبت داد که اگر چنین بود، دیگر مدیریت، علمی اقتضایی، یعنی وابسته به شرایط، نبود و مانند علوم مهندسی می‌شد و برای یک مشکل مشخص، همیشه یک جواب مشخص وجود داشت. اما در مدیریت ممکن است برای یک مشکل مشخص در یک سازمان، یک راهکار جواب دهد و برای سازمان دیگر برای همان مشکل، راهکاری دیگر پاسخگو باشد. اما ما در این مقاله رفتار مدیران حرفه ای از سیمپل اچ آر تلاش کرده‌ایم از دیدگاهی متفاوت به رفتار مدیران توجه کنیم و تنها یک ویژگی بین آنان بیان کنیم که این ویژگی می‌تواند در شرایط متفاوت، خود را متفاوت نشان دهد.

رفتار مدیران حرفه ای چگونه است؟

مدیران حرفه‌ای در رفتار با کسانی که با آنان در ارتباط هستند، کمی فراتر از چیزی که از آنان توقع دارند، فعالیت می‌کنند. این رفتار مدیران حرفه ای ، یعنی «کمی فراتر رفتن»، رفته‌رفته در کل سازمان، احساس «تعلق داشتن به جایی» یا تعلق سازمانی و مسئولیت‌پذیری را ‌افزایش می‌دهد. برای مثال، مدیرانی که رفتار حرفه‌ای دارند:

  • وقتی شخصی بیمار می‌شود، جدا از پروسه‌ای که واحد منابع انسانی ممکن است انجام دهد، خودش حال آن شخص را جویا می‌شود.
  • به جزئیات علایق و سلیقه هر شخص توجه جداگانه‌ای دارد و سعی می‌کند با هر فرد، متناسب با ویژگی‌هایی که آن او دارد، برخورد کند.
  • وقتی به فردی کاری را می‌سپارد، علاوه‌بر اینکه توجه می‌کند تناسب بین کار و کارمند وجود داشته باشد، تلاش می‌کند با اهداف شخصی و شغلی فرد نیز هم‌راستا باشد.
  • تلاش می‌کند که خارج از برنامه‌های سازمان و کمی فراتر از حدود، به هر شخص توجه کند.

به‌صورت کلی، در رابطه با رفتار مدیران حرفه ای ، ما به مدیری می‌گوییم «رفتار حرفه‌ای» دارد که افراد را به چشم یک «انسان» کاملاً خاص و مستقل از بقیه نگاه کند؛ انسانی که نیازها و خواسته‌هایی متفاوت از بقیه افراد سازمان دارد و این نیازها و تفاوت‌ها، دیده می‌شوند.

مدیر حرفه ای، طغیانگر است؟

البته که رفتار مدیران حرفه ای ، طغیانگر نیست. منظور از «کمی فراتر» این نیست که مدیر، هرکاری که دلش خواست در سازمان انجام دهد، وارد حریم شخصی افراد شود یا باب شوخی‌های مستهجن را در سازمان باز کند؛ بلکه منظور از «کمی فراتر» ممکن است رفتارهایی بسیار کوچک باشند که به افراد سازمان این حقیقت را بیان کند که به تک‌تک آنان توجه دارید. برای مثال:

  • گرفتن نوعی چایی خاص برای شخصی که به دلیل حساسیت معده نمی‌تواند چای خارجی بنوشد.
  • تبریک گفتن تولد یکی از افراد بدون گرفتن جشن گروهی به دلیل اینکه از جمعیت لذت نمی‌برد.
  • امکان دیدن بازی فینال فوتبال در محل کار به دلیل اینکه فرد علاقه زیادی به فوتبال دارد.

هیچ کدام از مثال‌های بالا از رفتار مدیران حرفه ای ، از موارد روتین سازمانی نیست. مدیران حرفه‌ای تلاش می‌کنند کارهایی را پیدا کنند که می‌توانند برای افراد انجام دهند که خارج از عرف سازمان باشد؛ در عین حال، مواظب هستند که این کارها، سازمان را برهم نریزد.

تاثیر رفتار مدیران حرفه ای بر کارمندان

با صورت گرفتن رفتار مدیران حرفه ای ، این رفتار در بین کارمندان نیز بیشتر خواهد شد. کارمندان نیز به یکدیگر «کمی بیشتر» توجه خواهند کرد، دیگر وقتی فردی مریض می‌شود، فقط مدیرش با او تماس نمی‌گیرد؛ بلکه تک‌به‌تک همکارانش با او تماس می‌گیرند. دیگر وقتی فردی مشکل سلامتی با نوعی غذا داشته باشد، همه افراد مراقب او هستند. زمانی که شخصی نتواند پروژه‌ای را سروقت تحویل دهد، همه افراد سازمان کمک می‌کنند که آن پروژه به موقع برسد و تمام این رفتارهای کوچک هستند که باعث می‌شود کل سازمان، رفتاری حرفه‌ای پیدا کنند.

یک نقطه شروع رفتار حرفه‌ای در بین پرسنل در سازمان می‌تواند این کار باشد: بعد از اینکه پرسنل را دور هم جمع کردید:

  1. از پرسنل بخواهید که هرکدام روی تخته، یک کار که دوست دارند از بقیه در انجام آن کمک بگیرند، بنویسند. این کار الزاماً مربوط به امور جاری سازمان نیست.
  2. بعد از اینکه همه پرسنل یک کار را روی تخته نوشتند، از آنان بخواهید که روی کارهایی که بقیه یادداشت کرده‌اند، فکر و بررسی کنند که چه کاری می‌توانند انجام دهند.
  3. از پرسنل بخواهید که اسم خود را کنار کاری که می‌توانند به دیگری کمک کنند، بنویسند.

این تمرین کوتاه، علاوه‌بر اینکه می‌تواند اوقات جذابی را برای کل افراد ایجاد کند، توجه آنان را به زندگی شخصی یکدیگر نیز بیشتر می‌کند، فرهنگ «کمک گرفتن» و «کمک دادن» را در سازمان تقویت و برروی تأثیر رفتار مدیران حرفه ای بر کارمندان نیز مؤثر است.

تاثیر رفتار مدیران حرفه ای و سازمان بر مشتریان

مشتریان هر سازمانی نیز به‌دنبال رفتار مدیران حرفه ای و سازمان هستند؛ به‌دنبال آن هستند که با آن‌ها مثل «انسان» و نه یک «مشتری» برخورد شود. به‌دنبال آن هستند که تفاوت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی که دارند، دیده شود و به آنان احترام گذاشته شود. آن‌ها به‌دنبال دریافت چیزی «کمی فراتر» هستند. ارائه این «کمی فراتر» در دنیای اقتصاد امروز، که بیش از ۶۵ درصد آن در حوزه خدمات متمرکز است و ارتباط سازمان‌ها با مشتریان، روزبه‌روز بیشتر می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال، مدیر رستوران Eleven Madison Park در نیویورک، که برترین رستوران سال ۲۰۱۷ شد، در جایی که بشقاب‌های خاویار چند هزار دلاری سرو کرده و دسرهایی رؤیایی درست می‌کنند، تعریف می‌کند که به این دلیل، بهترین رستوران سال شدند که به یکی از مشتریان خود، هات‌داگ ۲ دلاری دادند! در ادامه، این مدیر تعریف می‌کند که وقتی درحال عبور از کنار یکی از میزها بوده است، می‌شنود که یکی از میهمانان که در نیویورک توریست بوده است به همراهش می‌گوید: «ای کاش می‌توانستیم در آخر سفرمان، هات‌دات‌های نیویورک را نیز امتحان می‌کردیم، حیف که در این سفر نشد.» مدیر رستوران با شنیدن این جمله، خودش سریعاً به بیرون می‌رود و هات داگ خریداری می‌کند و برای آماده‌سازی آن، تحویل سرآشپز خود می‌دهد (این کار در این رستوران عین توهین است) و سپس هات‌داگ را برای میهمانان سرو می‌کند و به آنان می‌گوید: «دوست نداشتیم سفرتان در نیویورک با حسرت به پایان برسد.»

به سادگی، برای خودتان حرفه‌ای رفتار کنید

اگر رفتار حرفه‌ای را «قرار گرفتن در جزو بهترین عملکردهای آن حوزه» در نظر بگیریم، پس چیز ثابتی نیست و مدام درحال تغییر است. اما با در نظر گرفتن یک اصل در رفتار خود یعنی «کمی فراتر» رفتن، می‌تواند این تضمین را به ما بدهد که ما در طول بلندمدت، جزو بهترین افراد حوزه کاری خود قرار خواهیم گرفت. این تعهد به خود، یعنی «کمی فراتر» رفتن، نه تنها برای مدیران و رفتار مدیران حرفه ای ، بلکه برای تمام قسمت‌های سازمان کار می‌کند و مهم‌ترین دستاورد این کار، علاوه‌بر اینکه حال دیگران را بهتر می‌کند، این است که این کار، حال خود شخص را خوب می‌کند، چون شما درحال حرکت در «کمی فراتر» از اختیارات و رفتار عرف هستید و قدرت اختیار و تصمیم‌گیری بیشتری نسبت به حالت استاندارد رفتار خود دارید و این آزادی عمل، لذت کار کردن را برای شما و کل سازمان بسیار بیشتر خواهد کرد.

4.1 / 5. 12

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *