parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash

ترندهای ۲۰۲۵ منابع انسانی | با تغییر و تحولات فضای کار و منابع انسانی در سال ۲۰۲۵ آشنا شوید

ترندهای ۲۰۲۵ منابع انسانی | با تغییر و تحولات فضای کار و منابع انسانی در سال ۲۰۲۵ آشنا شوید

ترندهای ۲۰۲۵ منابع انسانی

ترندهای ۲۰۲۵ منابع انسانی قطعاً شما را به چالش خواهد کشید! چالش‌های پنج سال اخیر فضای کاری که در آن شاهد کرونا، دورکاری، جنگ‌، مسائل اجتماعی، بحران اقتصادی، هوش مصنوعی و بسیاری مسائل دیگر بودیم را در یک طرف قرار دهید و سال ۲۰۲۵ را در طرفی دیگر. تحقیقات مختلف انجام‌شده نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۵ ازنظر ابعاد مختلف برای فضای کاری، سالی بسیار پیچیده‌تر حتی از پنج سال اخیر خواهد بود. در این مقاله تغییرات منابع انسانی در سال ۲۰۲۵ از سیمپل اچ آر با ما همراه باشید تا آن‌ها را زیر ذره‌بین ببریم و بررسی می‌کنیم.

ترندهای منابع انسانی در سال ۲۰۲۵

گارتنر پیش‌بینی‌های خود را برای مدیران منابع انسانی در سال ۲۰۲۵ منتشر کرده است (منبع) که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • افزایش آمار بازنشستگان، توسعه سریع‌تر تکنولوژی و نبود منابع جایگزین

در بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سال‌های اخیر، افراد بیشتری بازنشست خواهند شد و سازمان‌ها با ارزش‌ترین و باتجربه‌ترین دارایی‌های خود را از دست خواهند داد. همچنین در همان زمان، با پیشرفت هوش مصنوعی بسیاری از کارهای ساده در مجموعه‌ها به این ابزارها سپرده می‌شوند؛ کارهایی نظیر پیشتیبانی امور مشتریان که قبلاً یکی از بهترین نقاط آغاز برای فعالیت کارکنان تازه‌وارد به سازمان بود، بیش از گذشته به ابزارهای هوش مصنوعی سپرده خواهد شد و در نتیجه نقطه آغاز فعالیت و آموزش نسل جدید دچار سردرگمی فراوانی می‌شود.

درواقع درست است که توسعه هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهای ساده در سازمان را بگیرد یا تسریع کند و با کیفیت بهتری انجام دهد، اما در همان زمان، سازمان‌هایی که از این کارهای ساده به‌عنوان قسمتی از فرآیند آموزش کارکنان خود استفاده می‌کردند، باید به فکر راهکارهای جایگزینی باشند.

سازمان‌ها برای عبور از این بحران تلاش می‌کنند که تیم‌هایی را به‌صورت اختصاصی برای به‌دست‌آوردن دانش و اطلاعات افراد باتجربه و حرفه‌ای سازمان تخصیص‌ دهند تا این دانش را بتوانند به‌صورت آموزش‌هایی کوچک، پروژه‌های عملیاتی یا ویدئو آموزشی تبدیل کنند و در اختیار نسل جدید (نسل زد) کار قرار دهند.

البته هنوز برای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت این راهکار زود است، اما به‌عنوان یکی از ترندهای ۲۰۲۵ منابع انسانی، سازمان‌ها باید به فکر راهکارهایی برای آموزش نسل جدید سازمان، که ابزارها و فرصت نسل قبلی را برای آموزش ندارند، داشته باشند.

  • تغییر ساختار سازمان

در یکی دیگر از ترندهای منابع انسانی در سال ۲۰۲۵ ، مدیرعامل‌ها تلاش زیادی می‌کنند که در این سال بتوانند هوش مصنوعی را وارد ساختار سازمانی خود کنند (که در این مقاله این موضوع را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم). اما ساختار سازمانی قبل و بعد از اضافه‌شدن هوش مصنوعی با یکدیگر متفاوت است.

دیگر ساختار هرمی چندلایه و تیم‌های سیلویی یا همان تیم CFT (که در مقاله انواع ساختار سازمانی آن‌ها را معرفی کرده‌ایم) بدون ارتباط با یکدیگر نمی‌توانند مؤثر باشند. سازمان‌ها تمرکز می‌کنند تا بتوانند با برنامه‌ریزی و پروسه‌هایی نظیر مدیریت پروژه اجایل فرآیند تصمیم‌گیری را سریع‌تر از قبل انجام و هم‌راستایی بین واحد‌ها را افزایش دهند.

  • استفاده از دستیارهای تیمی

در یکی از تحقیقات انجام شده در گارتنر روی بیش از ۱۸ هزار کارمند در سراسر دنیا (منبع)، در سال ۲۰۲۱ تنها ۳۶ درصد از آنان از همکاری که با واحد‌های مختلف داشتند، راضی بودند و در سال ۲۰۲۴ این عدد به کمتر از ۲۹ درصد کاهش یافت. بنابراین، مسائل ارتباطی بین واحدی یکی از جدی‌ترین مسائل سال‌های پیشرو تبدیل خواهد شد و سازمان‌های پیشرو برای حل این مسئله تلاش می‌کنند تا با ابزارهای قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی که با نام «Nudgetech» شناخته می‌شوند، این مسئله را حل کنند.

به‌طور ساده، این ابزارها کمک می‌کنند در ارتباط با یکدیگر روش‌های مناسبی را پیش بگیرند. برای مثال، ممکن است به یک نفر یادآور شوند که همکار آنان ترجیح می‌دهد پروژه را در یک جلسه حضوری تحویل گیرد تا به‌صورت ایمیل، یا به مدیر درباره شیوه کاری کارمندانش یادآور می‌شود و برای هر ارتباطی در سازمان مانند یک مشاور عمل می‌کند. استفاده از این ابزار در سازمان علاوه‌بر اینکه مسائل ارتباطی و همکاری را برطرف می‌کند، کمک می‌کند که همه افراد نسبت به یکدیگر آگاهانه‌تر رفتار کنند.

  • شناخت افراد قوی دشوار می‌شود

بیشترین تأثیر استفاده از هوش مصنوعی در افراد معمولی نمایان می‌شود. به این معنی که افرادی که دارای عملکردی معمولی در سازمان هستند، با کمک هوش مصنوعی می‌توانند عملکرد خود را تا حد قابل قبولی افزایش و مشابه افراد قوی سازمان کنند.

بنابراین، یکی از دشواری‌هایی که در منابع انسانی با آن روبه‌رو خواهیم شد، تشخیص افراد واقعاً قوی از افرادی معمولی است که با استفاده از هوش مصنوعی، دستاورد‌هایی قوی دارند. البته خود اینجا هم محل بحث است که ما باید تنها به خروجی افراد توجه کنیم و به شیوه‌ای که کار را انجام داده‌اند، کاری نداشته باشیم یا اینکه شیوه انجام کار هم فارغ از نتیجه، حائز اهمیت است.

چقدر از خوندن این مقاله لذت بردی؟

می‌تونی روی این ستاره‌ها بزنی تا احساست رو نسبت به این مقاله بدونیم

میانگین نظر سایر سیمپل آچ آری‌هامون 3.7 / 5. تعداد سیمپل اچ آری‌هایی که احساسشون رو بیان کردند: 3

می‌تونی اولین‌نفربودن در نظردادن رو تجربه کنی:)

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات مدیریتی را به‌صورت هفتگی دریافت کنید