parimatchmostbet azpinap1 winmostbet kzmosbet aviator1win uzmostbetpinup login1win aviatormostbetpin up india1 win kz4rabet bd1win1win apostamostbet aviator1wınonewinaviator mostbet1 win azmostbet indiapin up betmostbet indiapin-upmostbet azmostbetpinuplucky jetparimatchпинапmostbet4era bet4rabet bangladeshaviatorpin up kzpin up casinoluckyjet1 win1 win1win onlinelucky jet4rabet pakistanmostbetmosbetlacky jet1win loginpin up casinomostbet casino1 win onlinelucky jet crash
سیمپل اچ آر

استراتژیست کیست؟ بررسی ویژگی های استراتژیست معروف ایران

استراتژیست کیست؟ بررسی ویژگی های استراتژیست معروف ایران

استراتژیست چیست؟

استراتژیست به فردی گفته می‌شود که در حوزه‌ای که فعال است و می‌تواند با استفاده از فرصت‌هایی که وجود دارد، ارزش‌های «بلندمدت» و «پایداری» را در آن حوزه ایجاد کند. بیش از این به تعریف تئوری این مفهوم نمی‌پردازیم و این بار، در این مقاله استراتژیست کیست در سیمپل اچ آر می‌خواهیم یک استراتژیست معروف ایران، یعنی احسان علی‌خانی، را از زاویه کارهای استراتژیکی که تاکنون در صداوسیما انجام داده، بررسی کنیم. بدون شک، او یکی از برترین مجریان دهه اخیر صداوسیما بوده و حتی از نظر تیم سیمپل اچ آر ? بهترین مجری معاصر ایران است. اما دلیل این موفقیت‌ها بیش از آن که به‌دلیل توانایی و استعداد بی‌نظیر احسان علی‌خانی در مجری‌گری باشد، به‌دلیل تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های استراتژیکی است که در طول بیش از دو دهه فعالیت خود انجام داده است.

استراتژیست کیست؟

اکر بخواهیم مفهوم استراتژیست کیست را به زبان ساده بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم شخصی است که بردها و پیروزی‌های کوتاه‌مدت را رها می‌کند تا در جایی مهم‌تر و ارزشمندتر به پیروزی برسد. حتی می‌توان گفت که یک انسان «متمرکز» است؛ فردی که می‌داند جنگ اصلی و تأثیرگذار او کجاست، کجا باید وارد عمل شود و در موقعیت‌های دیگر، هیچ کاری لازم نیست انجام دهد. از این رو، به احسان علی خانی استراتژیست می‌گویم که شاید پرکارترین مجری صداوسیما نبوده، اما بدون شک، جزو تأثیرگذارترین‌ها است.

استراتژی اصلی احسان علی خانی چیست؟

  • استراتژی اول: مردم

در بین ۱۰ مجری برتر کشور (منبع) و در بین نام‌هایی مانند رضا رشیدپور، فرزاد حسنی، علی ضیا، محمد سلوکی، شاهین جمشیدی و عبدالله روا، که همگی با برنامه‌های مختلفی به مردم معرفی شدند که پایه و اساس تمام این برنامه‌ها، صحبت با افراد معروف و سلبریتی‌های جامعه بود، احسان علی‌خانی به‌عنوان یک استراتژیست، تنها فردی بود که به پایه و اساس تمام برنامه‌هایش، «خود مردم» بودند

برنامه «ماه عسل» او، که می‌توان آغاز دوره حرفه‌ای و به اوج رسیدن شهرت او دانست، برنامه‌ای بود که تقریباً راوی تمام داستان‌ها، خود مردم بودند و حتی قهرمان هر قسمت این برنامه، بازهم خود مردم بودند. در ادامه فعالیت حرفه‌ای و جدی او با مسابقه «عصر جدید»، بازهم برنامه‌ای طراحی کرد که هسته اصلی آن، خود مردم بودند و ستاره هر برنامه از دل مردم بیرون می‌آمد. این دو برنامه به‌عنوان دو برنامه اصلی، ادامه‌دار و پرمخاطب احسان علی‌خانی، استراتژی کاملاً مشخصی داشتند و همین موضوع بود که شاید او را بیش از سایر مجریان و به شکلی متفاوت در قلب مردم جای می‌داد.

  • استراتژی دوم: قدرت!

این رسم در بین مجریان و برنامه‌های صداوسیما دیده می‌شود که هرچه بیشتر بخواهند نشان دهند که برنامه‌ای، حرفه‌ای و محبوب است، میهمانانی مشهورتر دعوت می‌کنند و اوج این کار در برنامه‌های شب عید دیده می‌شود؛ کاری که احسان علی‌خانی به‌عنوان یک استراتژیست برای شهرت هیچ یک از برنامه‌هایش انجام نداد و حتی در قسمت‌های حساس «ماه عسل» نیز تلاش کرد با رویکردی متفاوت، از دعوت «میهمان مشهور» برنامه‌اش را برگزار کند. مانند اجرای مراسم خطبه عقدخوانی، آزاد کردن یک زندانی یا روی صحنه آوردن فردی که عضو بدنی به او اهدا شده.

اما در جایی به نظر تصمیم گرفت که نشان دهد که این تصمیم اوست که نمی‌خواهد با افراد مشهور در برنامه‌هایش کار کند و اگر بخواهد این کار را انجام دهد، خیلی بهتر از هر مجری دیگری می‌تواند این کار را انجام دهد، به‌عنوان یک استراتژیست، برنامه «جوکر» را ساخت. برنامه‌ای که در آن افرادی دیده شدند که سال‌ها آرزوی مردم، دیدن آن‌ها روی آنتن بود و بسیاری از آن‌ها مجدد برای مردم زنده شدند. مانند یوسف صیادی که تقریباً به فراموشی سپرده شده بود. به نظر برنامه جوکر یک شو‌آف قدرت‌ و نفوذ احسان علی‌خانی در بین افراد مشهور و بازیگران کشور بود که به بهترین شکل انجام شد.

البته حفظ قدرت در تمام برنامه‌های اجرای شده احسان علی‌خانی دیده می‌شود. او در برنامه «ماه عسل»، که به‌عنوان تنها شخصی که از کل تیم اجرا دیده می‌شد، حضور داشت. اما حتی در برنامه «عصر جدید»، در جایی که هم تیم پشت صحنه دوربین داشت، هم ۴ داور باسابقه و خوش‌نام حضور داشتند و هم نظرات ازطرف داوران بیان می‌شد، او بود که کنترل تمام صحنه را در دست داشت و اجازه نمی‌داد فردی به غیر از او، کنترل را در دست بگیرد. برای مثال، او بود که اجازه می‌داد شخصی اجرایش را شروع کند و او بود که اجازه می‌داد فردی صحنه را ترک کند.

شاید برایتان مسخره بیاید، اما اگر برنامه «عصر جدید»‌ را یک کپی‌برداری از نمونه خارجی در نظر بگیریم، در هیچ یک از برنامه‌های خارجی، مجری وجود ندارد و داورها هستند که برنامه را کنترل می‌کنند و اگر هم مجری وجود داشته باشد، در پشت صحنه صحبت می‌کند و به هیچ وجه قدرتی که علیخانی داشتند را دارا نیستند. علاوه‌بر این، احسان علی‌خانی به عنوان یک فرد استراتژیست، برای خود در این برنامه «کارت طلایی» را هم در نظر گرفته بود که می‌توانست به اندازه داوران سهم داشته باشد. حتی در موقعیت‌هایی و در حین مسابقه، برای داوران قانون وضع می‌کرد و برای مثال، اگر داوران رأی خود را دیر اعلام می‌کردند، رأی آن‌ها را باطل می‌کرد و نکته جالب این است که او یک مدیر ذاتی به تمام‌معناست.

  • استراتژی سوم: سیاسی بازی!

البته منظور از سیاسی‌بازی، گرایش سیاسی احسان علیخانی نیست؛ بلکه منظور از درک بالای او از سیاست در محل کار، یعنی صداوسیماست. صداوسیما در طول سال‌های گذشته نشان داده است که اگر هدف برنامه‌ای که تولید می‌شود، صرفاً یک برنامه سرگرم‌کننده باشد، آن را حمایت نمی‌کند. اما اگر این برنامه برای جامعه نفع مشخص و قابل فهمی داشته باشد، حمایت انجام خواهد شد.

احسان علیخانی به‌عنوان یک فرد استراتژیست، در تمام این سال‌ها و در دو برنامه اصلی خود، یعنی عصر جدید و ماه عسل، حتماً یک قسمت از برنامه را به موضوعات عام‌المنفعه اختصاص می‌داد؛ مانند کمک به مردم سیل‌زده، کودکان بی‌سرپرست، کودکان کار و ده‌ها کار باارزش دیگر. البته می‌توان قضیه را غیرسیاسی و دلی هم در نظر گرفت؛ اما ما در سیمپل اچ آر رویکردمان درک جنبه‌های سیاسی این قضیه است و حتی اگر این قضیه، غیرسیاسی هم باشد، ترجیحمان این است که سیاسی نگاهش کنیم ?.

  • استراتژی چهارم: مردم!

با در نظر گرفتن تمام بازی‌هایی که او به‌عنوان یک فرد استراتژیست با صداوسیما، تیم اجرایی و سایر مجریانش انجام می‌دهد، اما هیچگاه از او دیده نشد که چنین کارهایی را با مردم و میهمانان مردمی برنامه‌هایش انجام دهد (یا حداقل با قصد قبلی این کار را انجام دهد). بارها دیده شده است که او در بین مردم حضور پیدا می‌کند، به بیماران سر می‌زند، سراغ کودکان سرطانی می‌رود و در جشن‌های عام‌المنفعه شرکت می‌کند. او که اکنون بیش از ۲۰ سال است که فعالیت می‌کند، حتی یک مورد شکایت از نحوه برخورد با مردم از او ثبت یا دیده نشده است.

مانند احسان علیخانی استراتژیست شوید

به نظر توانایی‌هایی که این شخص در درک درست سازمان (صداوسیما) داشته است، اگر تأثیرش بیش از توانایی وی در اجرا نباشد، کمتر نبوده است. بدون شک، او یک استراتژیست تمام‌عیار در کار خود است و ما می‌توانیم با الگو گرفتن از مدل فکری او در طراحی استراتژی، که استراتژی‌هایی ساده و بسیار کاربردی در کار او به‌حساب می‌آیند، ما نیز چنین استراتژی‌هایی را در کسب و کارمان پیاده و موفقیتمان را بیشتر کنیم.

3.9 / 5. 7

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات شما

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *