حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا
حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا موضوعی است که در این دوره از زمان، باید مورد توجه قرار گیرد. اما چرا؟ بیماری همهگیری به نام کرونا که بیش از تلفات جانی، ذهن مردم را درگیر کرده است. عدم ثبات اقتصادی، افزایش بیکاری، کمرنگ شدن اجتماعات مردمی، مدارس غیرحضوری، الکل و ماسک و مکملهای تقویتکننده ایمنی بدن و بسیاری اتفاقات دیگر، همه و همه باعث شده است که بعد از جمع شدن این بیماری، موج بیماری جدید، که از کرونا پیچیدهتر نباشد، سادهتر هم نیست، شکل پیدا کند. بیماری به نام «پاندمی بحران سلامت روانی».
سیمپل اچ آر در این مقاله، سه راهکار بهبود شرایط سازمان برای عبور از این بحران و حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا پیشنهاد کرده است که خواندن آن را به شما توصیه میکنیم.
کرونا و بحران سلامت روانی کارکنان
بحران سلامت روانی کرونا را در این میبینیم که در حال حاضر و با وجود اینکه بیماری تاحدودی از بین رفته است، پدر و مادرها استرس دارند که نکند فرزندشان در مدرسه مریض شود. یعنی نگران این هستیم که با وجود تغییر شیوه کاری در طی کرونا، آیا میتوانیم به روال سابق کاریمان برگردیم؟ همکارمان که با او دست دادهایم و چند لحظه بعد، صدای عطسهاش را شنیدیم، نگرانمان میکند. یعنی هر اتفاق کوچکی که قبلاً اهمیت کمی برایمان داشتند، در این برهه از زمان، بیش از اندازه اهمیت پیدا میکند. در اینجاست که حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا خودش را نشان میدهد.
پیشنهاد میشود برای ارزیابی کلی از همکارانتان، از فرم پرسشنامه سلامت جسمی و روانی کارمندان استفاده کنید. پر کردن این فرم به شما کمک میکند تا بدانید پرسنل شما در چه وضعیتی از سلامت قرار دارند. اینگونه میتوانید رفتار بعدی خود با همکاران را راحتتر برنامهریزی کنید.
راهکار حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا
- همکاران را نگاه کنید
شما بهعنوان مدیر، رهبر و یا منابع انسانی در سازمان، این وظیفه را دارید که بپذیرید استرس و نگرانیها وجود دارند. جملات کشنده و افتضاحی مانند «چیزی نمیشه که؛ به چه چیزایی فکر میکنی تو؛ که چی آخه همش تو فکری؟» میتواند شاکله تیم ما را از هم بپاشد. قدم اول در کنترل و درمان این مشکل و حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا، پذیرفتن آن است؛ آن هم با یک جمله ساده، مانند: میفهمم، بهت حق میدم، من هم جای تو بودم، احتمالاً نگران میشدم و… .
- خود را از کارمندان جدا نکنید
اینکه خودتان را محکم، بینقص و بدون استرس نشان دهید، شرایط را بدتر میکند. بهعنوان یکی از مدیران سازمان، از کارهایی که در رابطه با حفظ سلامت روانی کارکنان در دوران کرونا باید انجام دهید، این است که نشان دهید که از این شرایط، حال خوبی ندارید. نشان دهید که نگران تحصیل فرزندانتان و سلامتی خانواده خود هستید و به آینده زندگی خود فکر میکنید. یک مکالمه عالی با همکارانتان (نه کارمندان) به این شکل میتواند آغاز شود و در ادامه آن، اجازه دهید که مکالمه جریان پیدا کند.
“در چند هفته گذشته، به شدت به فکر اینم که نکنه بچهام که چند سال از مدرسه دور بوده، نتونه با بچهها ارتباط بگیره. تو همچین حسی درباره بچهات نداری؟”
- راه حل ندهید!
شما خدا نیستید، قرار نیست حال کسی را خوب کنید، راه حل ارائه کنید و یا دخالت کنید. حتی قرار نیست تراپی کنید. شما یک شنونده قوی هستید. «یک گوش شنوا». قرار است خوب گوش کنید، آنها را همراهی و سعی کنید که آنها را درک کنید. در ادامه، اگر توانستید کارهای گفته شده را بهدرستی انجام دهید و یا اگر خواستید یک قدم پیشتر بگذارید، میتوانید تلاش کنید که تواناییهای آن شخص را به او یادآوری کنید. حتی میتوانید از وی بپرسید که کاری از دست شما برمیآید برای او انجام دهید یا خیر؟ توجه داشته باشید که اگر برای شما، راه حل مانند روز روشن بود، حق ارائه آن را بدون اینکه از شما درخواست شده باشه را ندارید. همچنین شما میتوانید از جملاتی مانند موارد زیر برای مکالمه خود استفاده کنید.
- چه چیزی بیشترین کمک رو میتونه بهت بکنه؟
- چه کاری میتونم برات بکنم که حالت بهتر بشه؟
- بیا درباره راه حلهایی که برای حلش داری صحبت کنیم.
جمع بندی؛ وضعیت ما
ما، در کشوری زندگی میکنیم که موجهای طاقتفرسایی را پپیوسته و پشت سر هم میگذرانیم. از گرانیها عبور میکنیم و به آلودگی میرسیم. در ترافیک کاسه صبرمان پر میشود و با خبرهای تلخ اجتماعی، سرریز میشود. اگر سایر کشورها بعد از کرونا، به بحران سلامت روانی رسیدهاند، صادقانه میتوان گفت که کشور ما، چند دهه درگیر این بحران است و نحوه برخورد راهبران سازمان، در این شرایط برای حفظ سلامت کارکنان در دوران کرونا بسیار تعیین کننده خواهد بود.
نظرات شما